شفا درمان
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تاثیرات فضایی و روانشناسی رنگهای گرم- بخش یکم

تاثیرات فضایی و روانشناسی رنگ های گرم

 

با رنگ همراه شوید

در این مقاله به بررسی تاثیرات فضایی و روانشناسی رنگهای گرم می پردازیم.

مشکل عمده کار با رنگ در این است که نمی توان تأثیر کامل یک رنگ یا ترکیب را در ذهن آفرید.

رنگ تا ساخته نشود و مقابل چشم نیاید، هویت کامل خود را اعلام نمی کند.

در این مورد فقط تجربه کافی است که می تواند مناسب بودن رنگی را با موضوعی در ذهن ثبت کند.

فی المثل شما باید لااقل یکبار پیراهن سرخ، زرد، کرم و یا خاکستری پوشیده باشید تا تأثیر آن را بر چهره و شخصیت خود دریابید.

این کار بدون تجربه تقریباً غیر ممکن است و فقط با حدس و گمان معلوم نمی شود

که مثلاً یک شلوار سفید شما را برازنده تر نشان می دهد و یا یک شلوار عنابی،

یک پیراهن راه دار اندام شمارا متناسب تر جلوه می دهد یا یک پیراهن ساده و یا چهارخانه.

در تمامی این موارد پس از استفاده از این رنگ هاست که پسند یا ناپسند آن آشکار می شود.

به همین دلیل بیش تر طراحان برای کارهای خود اتودهای مختلف در رنگ های مختلف می زنند ( تاثیرات فضایی و روانشناسی رنگهای گرم) تا در مشاهده مستقیم بهترین رنگ را برای منظور خود به دست آورند.

هنر درمانی شفادرمان

در این مورد یک استثنا وجود دارد که به بررسی آن می پردازیم:

درآمریکا و در شهر الکساندریای ایالت ویرجینیا مرکزی است بانام اختصاری AICD که به نام انجمن رهنمودهای بین المللی رنگ شناخته می شود. مهم ترین کار این مرکز به اصطلاح تعیین رنگ سال است

که به همکاری گروهی از خبره ترین متخصصین جهانی رنگ و گروه فروش رنگ که بازوی اجرایی AICD به شمار می رود،

پیش بینی هایی در زمینه رنگ های مورد پسند عموم انجام می دهد.

این گروه به طور دائم با صنایع بزرگ درتماس است و برای انجام مأموریت خود از تمام وسایل نظیر آمارگیری، برگزاری کنفرانس های بین المللی و نمونه سازی های کارگاهی بهره می گیرد.

تاثیرات فضایی و روانشناسی رنگهای گرم

اینک ثابت شده است که رنگ، نخستین عامل جلب توجه خریدار در انتخاب کالاست

و موضوع رنگ به یک مبحث حرفه ای بدل شده است که مستقیماً با اقتصاد و تولید جوامع سروکار دارد.

درکنار این گروه تشکیلات دیگری به نام انجمن رنگ آمریکا با نام اختصاری CAUS ، در شهر نیویورک فعال است

که با بهره گیری از یک دوجین متخصص بین المللی، اهمیت رنگ درمد، طراحی داخلی ساختمان و صنایع را بررسی می کند.

آن ها تمامی جوانب کار را نظیر موقعیت اقتصادی، گروه اجتماعی و فرهنگ خریداران، تأثیرات زیست محیطی و غیره را بخوبی بررسی می کنند تا سرانجام یک به اصطلاح پیام رنگی جهانی را تدارک ببینند.

زمانی که این پیام رنگی جهانی فرستاده شد، آنگاه انقلاب بزرگی در ارزش واقعی رنگ پیام روی خواهد داد

و دیگر تناسب آن با هویت اشیاء و یا شخصیت افراد به امری فرعی بدل می شود.

در این حال برای پسندیده شدن کافی است که از رنگ جهانی استفاده کنید،

هر چند که همان رنگ در زمانی که هنوز به رنگ پیام جهانی در نیامده بود، شما را مضحک و مسخره جلوه می داد.

این هم مورد دیگری است که در کار طراح و هنرمند نقش بزرگی بازی می کند.

استفاده از این اهرم ها که گاه حتی منطق کلاسیک و شناخته شده کار با رنگ را بر هم می زند

و با تلقین و تسخیری پیش هنگام ذهن و سلیقه عمومی را در اختیار می گیرد، در موارد متعدد به یکی از نیازهای کار با رنگ بدل می شود.

به تجربه ثابت شده است که بیشترین نیاز آدمی در تغییر وسایل اطراف خود،

تصور و کششی است که روحاً نسبت به رنگ تازه ای در خود احساس می کند و یا در اثر تلقینات عمومی آن را می پسندد.

ممکن است اتومبیلی که اینک استفاده می کنید از تمامی جهات فنی رضایت شما را جلب کند

ولی اگر رنگ آن را نپسندید و یا به مرور زمان نسبت به آن احساس کسالت کنید

و یا حتی در مقایسه با رنگ های جدید، آن را کم ارزش و کهنه بیابید، از هر طریق ممکن به اندیشه تعویض آن با ماشینی به رنگ جدید و دلخواه تر خواهید افتاد.

این قاعده در لباس، لوازم خانه و حتی در طراحی داخلی بنا و نمای ساختمان نیز صادق است.

این همان چیزی است که در اصطلاح کلی به تبعیت از رنگ سال و یا مدروز تعبیر می شود.

بدین ترتیب حالا دیگر مسلم است که رنگ می تواند به میزانی باورنکردنی در گردش مداوم اقتصاد جهان وتشویق خریداران به تعویض و مصرف ونوگرایی نقش موثری داشته باشد.

تاثیرات فضایی و روانشناسی رنگهای گرم

چرخه رنگ شفادرمان

رنگهای گرم و تضاد آنها با رنگهای سرد

اصولاً در نزد بشر رنگمایه هایی که به قرمز نزدیک می شوند، گرم و رنگهایی   که به آبی متمایل می شوند سرد بشمار می آیند.

تقسیم بندی مذکور احتمالاً بنابردو دلیل عمده ذیل صورت پذیرفته است.

اولاً درباره گرمی و حرارت رنگها باید خاطرنشان کنیم که آتش ، نور آفتاب و هرم صحراهای مناطق حاره تماماً به نوعی در ارتباط با حرارت و گرمی قراردارند.

این منابع نوری وگرمابخش درحاله رنگهایی هویدا می شوند که به ترتیب اولویت عبارتند از :

قرمز، نارنجی، زرد و بالاخره زردسبز.

این دلیل و سایر دلایل طبیعتاً ما را وا می دارند که رنگهای قرمز و نارنجی و زرد را با حس حرارت وگرما مرتبط بدانیم .

رنگهایی که در ترکیب آنها به ترتیب قرمز، نارنجی و زرد به کار رفته است.

نسبت به بقیه رنگها روشنتر و درخشانتر به نظر می رسند و البته این بدان معناست که رنگهای مذبور میزان بیشتری از نور را باز می تابانند. رنگدانه های زرد از میزان نوری که دریافت می کند

نه تنها اشعه های رنگ زرد بلکه همچنین زرد نارنجی، زرد متمایل به سبز و روی هم رفته مقدار زیادی انوار نارنجی، سبز و قرمز را به سوی دیدگان ما می فرستند.

تمامی این رنگمایه ها با هم یکی شده و در این هنگام است که ما می توانیم تأثیر یک رنگ زرد را به سهولت احساس کنیم

این ظرفیت ویژه رنگهای مذکور در بازتاباندن میزان نور سفید دریافتی که البته در مورد رنگ زرد به اوج خود می رسد باید از عواملی تلقی شود که تأثیر گرمابخش رنگها را در اسنان به مراتب افزایش می دهد.

در سبز و بنفش، عناصر و ویژگیهای هر دو دسته از رنگها (سرد و گرم ) مشاهده می شود.

و از این روست که این دو رنگ در دایره رنگی مرز مابین رنگهای سرد و گرم واقع شده اند.

می شود خصوصیاتی برای رنگهای گرم بیان کرد:

آفتابی، کور، محرک، انبوه، زمینی، نزدیک، سنگین و خشک.

البته به این شرط که این خصوصیات نیز در تضاد با خصوصیات رنگهای سرد قرار داشته باشند.

تاثیرات فضایی و روانشناسی رنگهای گرم

تأثیرات فضایی یا مکانی رنگها

تاثیرات فضایی و روانشناسی رنگ می تواند ناشی از چندین عامل باشد.

نیروهایی که در جهت عمق عمل می کنند در خود رنگ وجود دارند.

این نیروها ممکن است خود را روشن یا تیره، گرم یا سرد، سیر یا شفاف نشان دهند.

بعلاوه یک تأثیر فضایی می تواند بوسیله تورب یا تقاطع ایجاد شود.

وقتی یک سری رنگ شش تایی- زرد، نارنجی، قرمز، بنفش، آبی و سبز – دریک  زمینه سیاه بدون فاصله درکنار هم قرارگیرند،

به نظر می رسد که زرد روشن جلو می آید،

در حالیکه بنفش انگار به عمق زمینه سیاه فرو می رود.

تمام رنگهای دیگر واسطه ای میان زرد و بنفش هستند.

اما یک زمینه تأثیر عمق را تغییر می دهد.

در زمینه سفید به نظر می رسد که بنفش جلو می آید، در حالیکه این زمینه زرد را با درخشندگیش به عقب می راند.

این ملاحظات نشان می دهند که چگونه رنگ زمینه از نظر تأثیر عمق به اندازه خود رنگ بکار رفته اهمیت اساسی دارد.

در اینجا مثال دیگری در مورد نسبت اثرات رنگ، که در مبحث عوامل و تأثیرات کنتراست همزمان و بیان حالت توسط رنگ بدانها اشاره شده وجود دارد.

تاثیرات مکانی رنگ ها

تناسب طلایی 155

در سال 1915 مطالعه درباره تأثیرات عمق در رنگ مرا به این نتیجه رسانید که شش رنگ اصلی روی زمینه سیاه از نظر درجات عمق خود با نسبت قضیه ‹‹ تناسب طلایی 155 ›› مطابقت دارند.

برای تقسیم یک خط مطابق تناسب طلایی، باید قسمت کوچکتر نسبت به قسمت بزرگتر دارای همان نسبتی باشد که قسمت بزرگتر به تمام طول خط دارد.

اگر محل تناسب طلایی روی خط AB  درنقطه C باشد، پس باید AC (یعنی قسمت کوچکتر) تا CB برابر CB با AB باشد. AC قسمت کوچک و CB قسمت بزرگ نامیده می شود.

وقتی نارنجی در فاصله عمقی میان زرد تا قرمز قرارگیرد ،

فاصله میان زرد تا نارنجی و فاصله میان نارنجی تا قرمز معادل قسمت کوچک و قسمت بزرگ است.

به همین نحو فاصله زرد تا قرمز – نارنجی و قرمز – نارنجی تا آبی به اندازه قسمت کوچک و بزرگ است.

زرد تا قرمز و قرمز تا بنفش نیز دارای همان نسبت می باشند.

زرد تا سبز و سبز تا آبی به اندازه فاصله‌قسمت بزرگ وکوچک است .

اگر زرد، قرمز- نارنجی و آبی را بر روی زمینه سیاه قراردهیم ، تحرکات زیر در عمق اتفاق خواهد افتاد:

زرد به سرعت جلو می آید، قرمز کمتر، و آبی تقریباً تا عمق سیاه عقب می نشیند.

وقتی همین رنگها – یعنی زرد، قرمز – نارنجی و آبی –  روی زمینه سفید به جلورانده می شود،

قرمز، نارنجی هم همینطور و زرد فقط مختصری بیرون از سفید می ایستد.

تناسبات عمقی میان زرد/ قرمز – نارنجی و قرمز – نارنجی / آبی مشابه قسمت کوچک به بزرگ است.

هر مایه رنگی روشن روی زمینه سیاه بر حسب درجه روشنی در زمینه به جلو می آید.

در زمینه سفید این تأثیر وارونه است و رنگهای روشن در سطح زمینه می مانند،

و رنگهای سایه دار بر حسب درجه سایه دار بودن خود در زمینه به جلو می آیند.

رنگهای گرم و سرد با روشنی یکسان، رنگ گرم جلو می آید و رنگ سرد عقب می نشیند.

اگر کنتراست تیره- روشن نیز در کار باشد نیروها در جهت عمق افزایش یافته یا کاهش می یابند و یا بکلی از بین می روند.

وقتی دو رنگ  آبی – سبز و  قرمز – نارنجی با درجه روشنی یکسان در زمینه ساه قرار گیرند،

آبی – سبز عقب می نشیند و قرمز – نارنجی جلو می آید.

اگر قرمز – نارنجی بالنسبه روشن تر شود، باز هم جلوتر می آید.

اگر آبی – سبز روشن تر شود، تا حد قرمز – نارنجی جلو می آید، اگر کاملاً و بیشتر روشن شود، بازهم جلوتر آمده و قرمز – نارنجی عقب می نشیند.

تاثیرات فضایی و روانشناسی رنگهای گرم

تأثیرات عمق در کنتراست و سیری رنگ چنین است:

یک رنگ خالص به نسبت کدری یا روشنی یکسان در رنگ دیگر، جلو می آید،

اما اگر کنتراست روشن – تیره یا سرد – گرم نیز وجود داشته باشد، تناسب عمق به همان نسبت تغییر خواهد کرد.

وسعت یا بزرگی و کوچکی نیز یکی دیگر از عوامل تأثیر عمق است.

وقتی یک قسمت وسیع با رنگ قرمز مانند زمینه عمل می کند و زرد جلو می آید.

وقتی سطح زرد بزرگتر و وسیع تر باشد و از قرمز بیشتر شود تا جایی که بر قرمز غالب شود و به میزان یک زمینه گسترش یابد، قرمز را به جلو می راند.

حتی اگر بتوانیم تمامی تأثیرات احتمالی عمق را در ترکیبات رنگها تجزیه و تحلیل نمائیم،

تضمینی برای توازن و تعادل فضایی در کمپوزیسیون رنگها نخواهیم داشت،

در واقع آنچه مدخلیت دارد این است که سلیقه هنرمند و مقصود وی می یابد در این کار حاکم باشد.

برای سنجش رنگها بعنوان عواملی که در موضوع القای عمق دخالت دارند،

انسان باید دید خود را در چنین مقایسه هایی تمرین و آموزش دهد.

کورو می گوید: « در نقاشی فضای خالی باقی نگذارید‌‌» یا بهتر است بگوئیم نقاشان باید در مورد تأثیرات عمق دقیق باشند.

استفاده از رنگهای گرم و ترکیب آنها را در فضاها و جاهای متفاوت مورد بررسی قراردادیم. که به صورت ذیل است.

 

رنگهای داغ

رنگ قرمز اصلی، بی هیج مکثی حرارت را به ذهن شما منتقل می کند.

همچنانکه بیش از اندازه به آتش نزدیک نمی شوید، رنگ قرمز نیز بی درنگ نوعی هشدار و توقف را دیکته می کند.

برای درک بیشتر مطلب به خون و آتش فکر کنید و به درس طبیعت توجه داشته باشید که برای انتقال ویژگی های این دو عنصر از چه رنگی سود برده است.

بی شک، توجه به طبیعت، برای کسی که می خواهد با رنگ کار کند، ورود به بزرگ ترین آکادمی و دانشکده رنگ شناسی است.

قرمز داغ ترین و مهاجم ترین رنگ است، در بیشتر طرح های هنری و علائم گرافیکی کاربرد وسیع دارد.

کار با رنگ قرمز به حقیقت مهارت و استادی می طلبد،

اگر آن را در محلی نامناسب بگذارید و با رنگی غریبه همنشین کنید، نه فقط از اهمیت آن کاسته اید،

بلکه مجموعه اثر خود را نیز تا حد یک درک بازاری از رنگ کاهش داده اید.

 

تاثیرات فضایی و روانشناسی رنگهای گرم

رنگهای گرم

همچنانکه برای ولرم کردن آب جوش، از آب سردتر استفاده می کنید،

برای قابل تحمل کردن رنگ داغ قرمز کافی است کمی زرد، که خود نه داغ بلکه فقط گرم است، به آن بیفزائید.

تمامی طیف های بین قرمز و زرد یعنی نارنجی و پرتقالی، اُکر و غیره رنگ های گرم است.

بهترین مثال در این باره طیف رنگ های افق به هنگام غروب خورشید است.

در این حال هر چند خورشید هنوز منبعی از گرما است، ولی دیگر داغ به نظر نمی رسد.

درعکس تأثیر سایه ها بررنگ قدرتمندی چون قرمز خالص را مشاهده می کنید.

به دقت در تصویر خیره شوید، به شما خواهد گفت که کار با سایه های یک رنگ تاچه حد پرمایه و غنی و در عین حال حساس و ظریف است.

بی شک عکاس این تصویر درک سالمی از ثبت سایه های رنگ داشته است.

 

رنگ های ملایم

بین رنگ تیره و رنگ روشن، که هر دو غیر واقعی، مالیخولیایی و کاملاً مصنوعی به نظر می رسد،

حدی از رنگ وجود دارد که کاربرد بسیار وسیع و متنوعی دارد که در واقع فراوان ترین اندازه رنگ در طبیعت اطراف ماست.

این گونه رنگ ها مثل یک گفت و گوی آرام، دوستانه و در عین حال عمیق، به تفهیم و توافق کمک می کند.

چنین رنگ هایی بیش از همه در طراحی داخلی ساختمان ها کاربرد دارد.

شیری، فیلی، آبی ملایم، صورتی و یا نارنجی کم رنگ به همان اندازه که در پوسترها و تابلوهای دیواری کم تر به کار می رود.

برای تزیین داخل یک گچ بری سقف حداکثر استفاده از آن ها می شود.

این رنگ ها عرصه آزادی برای خود نمایی اشیایی پدید می آورد، که در زمینه های دیگر گم می شوند.

اگر شاخه های گیاه این تصویر را روی میز عکس صفحه قبل و کنار جعبه سیگار بگذارید، بی شک دیگر هویت و حضور نخواهد داشت.

همچنان که تخم مرغ ها برای معرفی ابعاد خود به سایه های سیاه ظرف نیازمند است.

تاثیرات فضایی و روانشناسی رنگهای گرم

رنگهای درخشان

رنگ های درخشان، در حقیقت همان ترکیب دو یا چند رنگ اصلی است، که مثل ردیف چهار چرخه رنگ، هیچ سفید و سیاه در ساخت آن به کار نرفته است.

نارنجی، قرمز، زرد، آبی و یا سبز خالص، از این دسته رنگ هاست.

اگر شما بتوانید این گونه رنگ ها را کنار هم طوری به کار برید، که نور کافی در بین آن ها بچرخد،

حداکثر درخشندگی را درکار خود خلق کرده اید.

تصاویر رنگی تبلیغاتی بدنه اتوبوس ها، رنگ های موجود در یک دسته بادکنک و یا بینی قرمز دلقک، از فرط درخشندگی نگاه را به خود می کشد. این رنگ ها همچنین در پشت جلد کتاب ها و بسته بندی ها کاربرد وسیع دارد

و حالتی فسفری و نئون وار به کلمات و یا تصاویری می دهد که می خواهید آن ها را به درخشش وادارید.

فراموش نکنید که ظرافت کار در ایجاد هماهنگی بین غلظت و نرمی در مجموعه رنگ هاست.

همچنانکه سبز و پرتقالی و زرد در این تصویر درتعادل اند.

 

رنگهای احساساتی (رومانتیک )

رنگ صورتی، همان قرمز است که از قدرت آن در اثر آمیزش با سفید و یازرد کاسته شده

و چندان ملایم شده است که حالا دیگر نه برای بیان قدرت و شجاعت بلکه برای نمایش شعر و عشق و لطافت به کار می رود.

این نمونه ای است از معجزه رنگ.

صورتی هر چند هنوز هم مثل قرمز به نوعی هیجان دامن می زند. اما این هیجان، آرام، ملایم و عاشقانه است.

رنگ بندی و همنشینی در رنگ های رومانتیک بسیار ترد، شکننده و ظریف است.

باید بتوانند رنگی را در کنار آن ها بنشانید که از تأثیر بهاری و گل مانند آن ها نکاهد و همچنان خوش آیند جلوه کند.

 

رنگهای حیات بخش

استفاده از قرمز شنجرفی، که تلفیقی از درجات تقریباً برابر قرمز و زرد است، برای ایجاد حیات در کارهای شما نقش مؤثری دارد.

این ترکیب ها از نشاط و جنبش و حیات سرشار است

و در طرح های تبلیغاتی، به خصوص اگر با مکمل های خود، مثلاً فیروزه ای به کاررود، بسیار پرتحرک و سرزنده می نماید.

شنجرفی و نارنجی و سرمه ای و فیروزه ای و سبز می توانند به هر کار تبلیغاتی چنان روحی بدمند که تأثیر زنده آن به سهولت قابل لمس و انتقال باشد.

کار با این گونه رنگ ها هنرمند را به وجد می آورد، و حس بازآفرینی و خلاقیت او را تحریک می کند.

عکاس این تصویر نیز با انتخاب جای خورشید، آن هم در این مقیاس کوچک، به خوبی توانسته است اهمیت و انرژی بازتاب ها را بیان کند.

تاثیرات فضایی و روانشناسی رنگهای گرم

رنگهای حرکت و جنبش

زرد را کنار یا در میان هر رنگی قراردهید، وسیله ای می شود تا زبان آن رنگ ها گویاتر و حتی رساتر شود.

هر چیز را که می خواهید به درخشش و جنبش وادارید، چه خورشید، سکه، قایق و یا اتومبیل باشد، با رنگ زرد نمایش دهید

و اگر می خواهید رنگ اتاق تان هرگز کسالت آور نشود از زور روشن و لیمویی استفاده کنید که همیشه شاداب است.

بین ترکیب زرد و بنفش، که بسیار از هم دور است، چنان که در نمونه ها می بینید گویی یک زد و خورد دائمی پنهان است

و اگر این ترکیب در یک هندسه مدور و گرد به کار رفته باشد، چنان است که این زد و خورد واقعاً‌ هم رخ داده است.

زرد و سایه های آن در زدودن حالت افسردگی از اشیاء و انسان بسیار موثر است.

بر دوشیزه ای پیراهن زرد بپوشانید، امیدوارتر، شاداب تر و مطمئن تر به نظر خواهد رسید.

زرد را رنگ ترکیب نیز گفته اند، میل ترکیبی زرد با دو رنگ اصلی دیگر، یعنی آبی و قرمز آن چنان بالاست که می توان ادعا کرد که بدون زرد جهان از تنوع طبیعی و بی پایان رنگ محروم می ماند.

 

فضا و رنگ

همگان می دانیم که افراد مختلف به رنگ های خاصی تمایل نشان می دهند.

استفاده از این تمایل اشخاص به عنوان وسیله ای برای تشخیص شخصیت آنها موضوع بحث انگیزی است،

چرا که افراد با یکدیگر تفاوت دارند.

هر یک از ما خصوصیات شخصی خاص خود را داراست و احساساتمان را به سبک و سیاق خاص خود بیان می کنیم.

در جهان نمی توان دو نفر را یافت که در ابراز احساساتشان پیرو شیوه یکسانی باشند.

از طرف دیگر احساسات افراد به طرق مختلف قابل تضعیف و تحریک است و مثلا با تغییر محیط ای که در آن زندگی می کنند،

به سبب الگوهای روانشناسی به نتایج بهتری در ایجاد شادابی، صمیمیت، آرامش افراد خانواده دست یافت.

ویژگی های خیابان و کوچه ای که خانه ما قرار دارد،

ترکیب حجمی، نورگیری، تقسیم بندی فضاهای داخلی، مبلمان داخلی، نحوه رنگ بندی و حتی مقیاس به کار رفته

همه و همه به عنوان فاکتورهای مهمی برای تعریف یک مسکن مناسب عمل می کنند.

ویژگی های فرهنگی، نوع روابط خانوادگی و حریم های اجتماعی و غیره از جمله عواملی هستند

که نیاز های روحی و جسمانی ساکنین را تعریف می کنند و

وظیفه یک طراح داخلی است که تعاملی محکم بین موارد یاد شده با جنبه های عملکردی فضا، برقرار سازد.

تاثیرات فضایی و روانشناسی رنگهای گرم

 

رنگ عاملی مهم در طراحی فضا

رنگ ها می توانند به شیوه های مختلف تاثیراتی بنیادین در زندگی بر جای گذارند که از جمله مهم ترین آنها می توان به تاثیر آنها بر احساسات اشاره کرد.

جهانی که انسان در آن زندگی می کند، متشکل از هزاران رنگ و تونالیته های مختلفی است که موجودات و اشیا را برای ما جذاب تر و حتی به گونه ای معنوی، عمیق تر نشان می دهند.

هر کدام به سبب ویژگی های شیمیایی و روانشناسانه ای که دارا هستند، منبع مهمی از انرژی، در جهت فزونی سلامت و نشاط روح و روان در انسان ها به شمار می روند.

جهانی تک رنگ، با تونالیته های محدودی را با طبیعت اطراف خویش مقایسه کنید و یا خود ساکن شهری سیاه و سفید بدانید،

بدون هیچ کنتراستی و هیجانی.

معنای زندگی تغییر یافته و سردی و مردگی بر همه جا حاکم می شود.

فضایی بی روح و عاری از هر جنب و جوشی که تشنه جرعه ای رنگ است.

مساله رنگ به سبب تاثیرات مهم روانشناسانه اش، در مقوله شهر و فضاهای معماری امری مهم به شمار می رود؛

تا بدانجا که تخصصی با عنوان رنگ بندی و رنگ شناسی فضاهای شهری در بین هنرمندان مطرح شده است.

هماهنگی در رنگ مثل هماهنگی در نت های موسیقی است و از اهمیت ویژه ای در ایجاد هارمونی مناسب و چشم نواز به مانند قطعه موسیقی برخوردار است.

برای رسیدن به اهدافی همچون

کارکرد مناسب، زیبایی بصری، هارمونی فضایی، و تأثیر محیطی و روانی مؤثر و مثبت در طراحی داخلی،

مستلزم استفاده هماهنگ، منسجم، معنی‎دار و زیبا از عناصر طراحی است.

در یک طرح مطلوب همه عناصر و اجزاء در نسبت به تاثیرات کیفی و معنایی که به فضا اعمال می کنند در ارتباطی تنگاتنگ با هم قرار دارند.

بر این اساس، موفقیت هر طرح بستگی کامل به چگونگی ترکیب عناصر و الگوهای سه‎بعدی فضا دارد.

تجربه سالیان دراز کار با رنگ ثابت کرده است که رنگ ها نیز مثل انسان ها، از جهات مختلف با یکدیگر مرتبط اند

و سلیقه ها و صفات مشترکی دارند و یا برعکس ناهموان و متضاد یکدیگرند.

شاید تصور کنید که نارنجی و سرخ متضاد همند، در حالی که در دایره رنگ کنار هم قرار می گیرند و دارای هارمونی هستند.

خریدن یک دایره رنگ، که در آن نحوه ارتباط رنگ ها و چیدمان آنها و رنگ های مکمل مشخص شده است

و در بیشتر فروشگاه های لوازم هنری وجود دارد، با ارزش است تا قبل از خریدن زرد گریپ فوروتی برای رنگ کردن اتاق خواب، نگاهی به آن بیندازیم.

 

رنگ بندی اتاق ها

رنگ بندی اتاق ها و استفاده از مصالحی که بتواند خصوصیات رنگی و بافت مورد نظر ما را برآورده سازد

بسیار مهم و در عین حال قدرت اعمال نفوذ بر تغییرات کالبدی فضا را نیز داراست؛

کارهایی که برای تعدیل و تقسیم بندی دیواره های رنگی انجام می گیرند

می تواند به عنوان ایده ای برای تعیین کالبد فیزیکی فضای نیز عمل کند و جنبه های کاربردی طراحی را با معیارهای زیباشناختی همراه سازیم.

به عنوان مثال مساله روشنایی و استفاده از نور طبیعی در طراحی یک اتاق بسیار مهم است

ولی نحوه کنترل نور، انتخاب رنگ و مصالحی که نور را از خود عبور می دهند به خلاقیت و قدرت طراح در ایجاد هماهنگی که وی بین کارکرد روشنایی اتاق و مطلوبیت فضا بستگی دارد.

استفاده از چرخه رنگ، روشی مطمئن برای یافتن رنگ های متناسب با رنگ مورد نظر ماست.

چرخه رنگ متشکل از دوازده رنگ است که سه رنگ قرمز، زرد و آبی در آن رنگ های اولیه و رنگ های میان آنها به عنوان رنگ های ثانویه شناخته می شوند.

هر رنگ در این چرخه می تواند با رنگ های کناری خود که رنگ های هم خانواده اش محسوب می شوند

و همچنین رنگ مقابلش که رنگ مکمل آن است به خوبی ترکیب شده نتیجه ای زیبا و موزون بیافریند.

استفاده از رنگ های هم خانواده که در چرخه رنگ در کنار هم قرار گرفته و به اصطلاح همسایه هستند

ترکیبی ملایم و هماهنگ را ایجاد می کند که نگاه بیننده را به راحتی از یکی به دیگری رهنمون می شود.

استفاده از یک رنگ با میزان کمی از رنگ مکمل آن چنانچه به درستی و در اندازه های صحیح صورت گرفته باشد

نتیجه ای درخشان و چشمگیر می آفریند و بر جذابیت مجموعه رنگی حاضر می افزاید

و مانع غالب شدن کامل یک رنگ بر فضای اتاق می شود.

چنین عواملی در انتخاب رنگ برای بناها، دکوراسیون داخلی و مبلمان فضا، رویکرد های مختلفی را در طراحی ایجاد می کند.

رنگ یکی از عوامل تعیین کنند سبک و سیاقی است که بدان طریق با محیط پیرامون خود ارتباط بر قرار می کنیم

و بیشتر از هر عامل مستقل دیگری می تواند فضای کسالت بار و یکنواخت اطراف را به مکانی روح بخش مبدل سازد.

عوض کردن رنگ دیوار ها می تواند بیش از تغییر مبلمان یا حتی ساختار یک اتاق، نتایج چشم گیری به بار آورد.

تا کنون خانه های بسیاری به رنگ بژ و کرمی و تنالیته های آن رنگ آمیزی شده اند

و رنگ استاندارد معمول برای خانه های جدید مگنولیایی است

اما باید تصور نمود که در شرایط مختلف اجتماعی و به خصوص اقلیمی، چگونه باید از این رنگ ها استفاده کرد

و یا دیوار هایی به رنگ های ملایم و نامحسوس مثل استخوانی، برای زندگی کردن بسیار مناسبند؛

اما ایجاد کنتراست در آنها با انتخاب رنگ های خاص در لوازم جانبی منزل و روکش ها و رومبلی ها باعث روح بخشی به فضا می شود.

برای آنکه بتوانیم ارتباطی درست میان طبیعت خود با دکوراسیون داخلی خانه برقرا سازیم،

باید بیاموزیم که ترس از متفاوت بودن با سایرین را از خود برانیم؛

مشکلی که امروزه بسیار با آن در گیریم و بسیاری از طراحی های معماری و داخلی را تحت الشعاع قرار می دهد.

نمی توان در جامعه ای سیاه و سفید، تفکری رنگی داشت و فردایی بهتر را تصور کرد.

غالبا خود را در حصاری از رنگ هایی به تحمیل عرف و جامعه «معقول» و «بی روح» و بی رمق قرار می دهیم،

رنگ هایی که مانع از بروز احساسات و نمایان شدن خود واقعی ما می گردد.

به منظور کمک برای ایجاد فضایی مطلوب و دلنشین در محیط زندگی خود و بهره گیری هر چه بهتر از رنگ ها، لازم است .

بخصوص استفاده از رنگ های گرم و درخشان باعث ایجاد نشاط و تحرک در فضاها شده و تغییر شگرفی در مناسبات رومره ما به وجود خواهد آورد.

 اطلاعات گسترده تری درباره ارتباطات فردی خویش با رنگ ها نایل شویم

و مواردی را درک کنیم که علاقه مندی یا بیزاری به رنگ های خاص را در مورد ما آشکار می سازد.

با بذل توجه بیشتر به قدرت رنگ ها در خانه های خود ممکن است از آنچه به واسطه این کار نمایان می شود

به شکلی خوشایند یا ناخوشایند غرق حیرت شویم.

رسیدن به ترکیب رنگ مناسب در اتاق، لباس و یا هر مورد دیگر، نه فقط جلب توجه می کند که حالتی از اطمینان و آرامش را نیز القا می کند.

کار موثر با رنگ بیش از همه به تحریک حس خلاقیت نیازمند است.

به دست آوردن یک ترکیب رنگ مناسب که درست با منظور و هدف فرد، منطبق باشد خود به نوعی «آفرینش» محسوب می شود.

تاثیرات فضایی و روانشناسی رنگهای گرم

 

برای بدست آوردن چیدمانی مناسب از رنگ ها در فضاهای داخلی گام های اولیه زیر ضروری است:

1- آن مطلبی را که با زبان رنگ می خواهید به بیننده بگویید در اندیشه خود آماده داشته باشید.

2- یک رنگ اصلی که سخن گوی پر قدرتی برای بیان آن مطلب باشد، پیدا کنید.

3- رنگ های دیگری که در اطراف آن می چینید، باید در هماهنگی کامل باشد.

4- آنگاه به عنوان یک رهبر طرح وارد شده و این بار سلیقه هنری خود را در چیدن این ابزار های فنی دخالت دهید.

به کاربردن رنگ در فضاها و یا مبلمانی ساده معمولا نیازمند مهارت زیاد و گران قیمت نیست.

یک طراح معماری خوب می تواند بسیاری از نیاز های محرک روانی با استفاده از مطالبی که گفته شد و اندکی خلاقیت در جهت رفاه مصرف کنند گان به کار گیرد؛

مخصوصاًبه وسیله گوناگونی و اجتناب از تک رنگ بودن. یکبار امتحان کنید وتاثیرات استفاده از رنگهای گرم و درخشان را در شادسازی و انرژی بخش کردن فضا تجربه کنید.

وجود رنگهایی مثل زرد، لیمویی و  نارنجی در دکراسیون باعث تناسب، آرامش و هماهنگی قابل ملاحظه ای در فضا خواهد شد. 

 

ادامه متن را در بخش دوم بخوانید

تاثیرات فضایی و روانشناسی رنگهای گرم – بخش دوم

 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

جواب سوال‌هاتون رو می‌تونید در زیر پیدا کنید. در غیر اینصورت از ما بپرسید، ما همیشه به سوالاتتون جواب می‌دهیم.
شرایط کسب امتیاز از طریق ثبت نظر چیست؟
شما می توانید پس از دریافت سفارش، نظر خود را در رابطه با محصول خریداری شده در الوند رایان بنویسید. پس از تایید نظر شما توسط کارشناسان شفا درمان ، امتیاز برای شما ثبت می‌شود.تا قبل از تایید نظر امتیاز شما در قسمت تاریخچه بخش امتیازات در صف نمایش داده میشود.
چرا بایستی در حساب کاربری شماره کارت ثبت کنم؟
در صورتی که از خرید خود منصرف شوید شفا درمان در کمترین زمان ممکن مبلغ را به شماره کارت شما برگشت می دهد. مهم است که شماره کارت به نام مالک حساب کاربری ثبت داشته باشید
چرا بایستی در حساب کاربری آدرس ایمیل ثبت کنم؟
کلیه مکاتبات شفا درمان با آدرس ایمیل شما انجام می شود.