شفا درمان
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

طراحی مرکز موسیقی ایرانی

طراحی مرکز موسیقی

بررسی طراحی معماری مرکز موسیقی ایرانی با رویکرد معماری ایرانی

 معماری و موسیقی اصیل، تخصصی و جدی، جای خویش را به هنرهای فانتزی

و تجاری بخشیده اند، در این ورطه از زمان نیاز به یک تحول و دوباره نگری به این عرصه های

هنری به شدت احساس می گردد تا بتوان نه تنها هنرهای اصیل و ارزشمند گذشتگان

را احیاء نمود، بلکه فضایی برای رشد و پرورش استعدادهای نهفته ایجاد کرد.

در این باب تاکنون به بیان تئوریک و مبانی نظری مربوط به معماری ایرانی

و موسیقی ایرانی پرداخته اند و شیوه های عملی به کار گیری معماری ایرانی

در فضاهای معماری بیان نشده است و نیازمند پرداختن به این مسئله می باشد.

این پژوهش، که به بررسی و توصیف بنیادی و همه جانبه در خصوص مجتمع آموزش

موسیقی ایرانی با رویکرد معماری ایرانی می پردازد، از نوع توصیفی- تحلیلی و همچنین

با توجه به هدف پژوهش از نوع کاربردی محسوب می شود. به دلیل گستردگی طرح مراحل

مختلف ابزارهای متفاوتی استفاده خواهد شد، روش تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش

مراجعه استانداردها و معیارهای متداول طراحی معماری بوده است. به دلیل گستردگی طرح مراحل

مختلف ابزارهای متفاوتی استفاده خواهد شد، نتایج این پژوهش حاکی از آن است که موسیقی را با

اصطلاحاتی چون ملودی، هارمونی و ریتم توصیف می کنند ترکیبات موسیقایی با تأکید بر هر یک از این

سه عنصر به وجود می آیند.

هارمونی معماری و موسیقی

طراحی مرکز موسیقی ایرانی

از این میان ریتم و هارمونی به عنوان دو عنصر اصلی مشترک ما بین موسیقی و معماری محسوب می شوند؛

ریتم مهم ترین نقطه مشترک بین موسیقی و معماری است. تکرار پی در پی یک حرکت پایار در زمان مشخص

را در موسیقی که می توان به خوبی در معماری به کار گرفت،

هارمونی ویژگی دیگری است که وجه اشتراک موسیقی و معماری محسوب می شود. در معماری شاید بتوان

در بخش مربوط به اکوستیک بتا از این عامل خاص بهره گرفت اینها همان مواردی بود که به کمک آنها با استفاده

از تناسبات می توان به هارمونی دست یافت.

طراحی مرکز موسیقی ایرانی

 خوارزمی در تعریف موسیقی می گوید:

«موسیقی به معنی پیوند آهنگ هاست , تعریف ساده موسیقی یا صداهای موسیقایی، صداهای خوشایندی می شود که انسان از شنیدن آنها احساس لذت می کند.»

با بالا رفتن سطح فرهنگ و هنر معلوم شد صداهای خوشایند، صداهایی هستند که از نظمی

خاص پیروی می کنند و بین آنها نسبت های معینی وجود دارد. برای همین عدد در موسیقی

دارای اهمیت بسیاری است. تا جایی که فیثاغورث معتقد است که عدد اصل وجود در آفرینش است،

پیروان او اجسام را هر یک عدد می داشتند و معتقد بودند که چون کرات آسمانی و افلاک از یکدیگر

فاصله های معینی دارند، از نسبت آنها نغمه ها ساخته می شود و آوازها در اصل ناشی از حرکت افلاک هستند.

 

ابوعلی سینا» می گوید:

«موسیقی علمی است ریاضی که در آن از چگونگی نغمه ها، از نظر ملایمت و تنافر و چگونگی زمان های

بین نغمه ها بحث می شود تا معلوم شود که لحن را چگونه باید تألیف کرد.»

طراحی مرکز موسیقی ایرانی

ابونصر فارابی»

در «احصاء العلوم موسیقی» را علم شناسایی الحان می داند که شامل دو علم است:

یکی علم موسیقی عملی و دیگری علم موسیقی نظری،

امروزه نیز این تقسیم بندی در موسیقی وجود دارد.

تعریف افلاطون از موسیقی

«افلاطون» در تعریف موسیقی می گوید:

موسیقی یک ناموس اخلاقی است که روح و جهانیان و بال به تفکر، و جهش به تصور، و ربایش به غم و شادی،

و حبات به همه می بخشد. »

خالقی در کتاب «نظى به موسیقی» می نویسد: «موسیقی صنعت ترکیب اصوات و صداهاست

به طوری که خوشایند باشد و سبب لذت سامعه و انبساط و انقلاب روح گردد.»

و «بتهوون» در تعریف زیبای خود می گوید:

«موسیقی مظهری است عالی تر از هر علم و فلسفه ای، موسیقی سنتی ایران شامل قطعاتی است

که در مجموع به عنوان ردیف موسیقی ایرانی گفته می شود. امتیاز موسیقی ایرانی در امکانات وسیع

مقامی و ملودی های غنی آن است. این موسیقی هنری است بسیار ظریف و عمیق» پرداختن به مقوله

موسیقی در ارتباط با معماری ایرانی که دارای ویژگی های مشترک زیادی هم چون ریتم و تناسبات در هر

دو هنر مذکور می باشند، هدفی است که در این تحقیق دنبال می گردد.

طراحی مرکز موسیقی ایرانی

 موسیقی بخش جدایی ناپذیر از جهان هستی است . وزش باد و طوفان، غرش رعد، صدای موج آب،

آوای و جوش، ترنم پرندگان، گریه، خنده و هلهله انسان و هزاران نمونه ی دیگر در طبیعت .

همه ی اینها به طور عام نمونه های اولیه و خامی از موسیقی هستند و چون اولین تجربه ی

هر انسان از موسیقی با صدای گرم و ملکوتی مادر از راه حرف زدن و خواندن لالایی برای

طفلش شروع می شود، نوای روح پرور موسیقی از همان روزهای اولیه پیوندی ناگسستنی

با روح و جان آدمی ایجاد می کند که تا واپسین دم به جای خواهد ماند.

 اما دیر زمانی است که معماری و موسیقی اصیل، تخصصی و جدی، جای خویش را به هنرهای فانتزی

و تجاری بخشیده اند، در این ورطه از زمان نیاز به یک تحول و دوباره نگری به این عرصه های هنری به

شدت احساس می گردد تا بتوان نه تنها هنرهای اصیل و ارزشمند گذشتگان را احیاء نمود، بلکه فضایی

برای رشد و پرورش استعدادهای نهفته ایجاد کرد. اولین قدم برای رسیدن به این اهداف ایجاد مکانی است

با امکانات مناسب، تا زمینه ساز این اهداف گردد و این وظیفه خطیر بر عهده معماری می باشد.

مفاهیم موسیقی

 

اهدافی که مد نظر این پژوهش می باشد، به شرح ذیل می باشد:

1- باز شناخت دوباره در باب مفاهیم موسیقی و هنر و آموزش هنر موسیقی

۲ – یافتن جنبه های اشتراکی دو مقوله موسیقی و معماری به عنوان دو شاخه مهم هنر

٣- ارائه و پیشنهاد الگویی برای طراحی مرکز آموزش موسیقی ایرانی با بهره گیری از معماری ایرانی

طراحی مرکز موسیقی ایرانی
  • مبانی نظری ویژگی معماری غیر قابل انکار آثار و ابنیه ای مانند خانه، مسجد، مدرسه، کاروانسرا

حمام و غیره مربوط به خصوصیت درون گرایانه آن است که ریشه ای عمیق در مبانی و اصول اجتماعی – فلسفی

این سرزمین دارد. با یک ارزیابی ساده می توان دریافت که در فرهنگ این نوع معماری ، ارزش واقعی

به جوهر و هسته باطنی آن داده شده است و پوسته ظاهری، صرفا پوششی مجازی است که از حقیقتی

محافظت می کند و غنای درونی وسربسته آن تعیین کننده جوهر و هستی راستین بنا است و قابل قیاس

با وجوهات و فضای بیرونی نیست. درون گرایی در جستجوی حفظ حریم محیطی است که در آن شرایط

کالبدی با پشتوانه تفکر ، تعمق و عبادت به منظور رسیدن به اصل خویش و یافتن طمانینه ی خاطر و آرامش

اصیل در درون ، به نظمی موزون و متعالی رسیده است.

 

به طور اعم و بر اساس تفکر شرقی و در سرزمینهای اسلامی؛ جوهر فضا در باطن است و حیاط درونی،

به وجود آورنده اساس فضا است (معماریان، ۱۳۸۲)

اگر در کشورهای دیگر، هنرهای وابسته به معماری مانند نگارگری (نقاشی) و سنگتراشی، به شمار می آمده،

در کشور ما هرگز چنین نبوده است.

گره سازی با گچ و کاشی و خشت و آجر و به گفته ی خود معماران، «آمود» و اندود بیشتر بخشی از کار

بنیادی ساختمان است. اگر نیاز باد در زیر پوشش آسمانه (سقف)، پنامی (عایقی) در برابر گرما و سرما ساخته شود

طراحی مرکز موسیقی ایرانی
  • با افراز بنا که ناگزیر پرو پیمون است و نمی تواند به دلخواه معمار کوتاهتر شود، تنها با افزودن کار بندی می توان آنرا کوتاهتر و

اندام و مردم وار کرد. اگر آرسی (باز) و روزن با چوب با گچ و شیشه های خرد و رنگین گره سازی می شود.

برای این است که در پیش آفتاب تند و گاهی سوزان، پناهی باشد تا چشم را نیازارد و اگر گنبدی از تیزه تا پا کار

با کاشی پوشیده می شود تنها برای زیبایی نیست. وانگهی باید دانست که واژه «زیبا» به معنای «زیبنده بودن»

و تناسب داشتن است نه قشنگی و جمال (معماریان و رنجبر کرمانی، ۱۳۸۹)

 

۱ – ۲ -ماثرات پایه ای در معماری در ایران

مرکزیت:

مرکزیت ویژگی موازی با درونگرایی است. سیر تحول عناصر پراکنده (کثرت ها) به وحدت مرکزی

در اغلب فضاهای معماری دنیای اسلام به چشم می خورد. فضای مرکزی تنظیم کننده تمام فعالیت ها

بوده و اصل و مرکز فضا را در قسمتی قائل است که نقطه عطف و عروجی استثنایی در آن رخ می دهد.

 بازتاب:

  • بازتاب در اغلب فضاهای ایران منظره کلی حاصل را شکل گیری عناصر کالبدی، به وجود آورنده

کلیتی بصری است که اجزای آن در قالب محوریندهای حساب شده و منظم، چهار چوبی را تشکیل می دهند

که در آن موضوع شکل و تصویر به کمال می رسد.

طراحی مرکز موسیقی ایرانی

پیوند معماری با طبیعت

  • پیوند معماری با طبیعت

در معماری سنتی ایران همزیستی مسالمت آمیزی میان انسان، معماری و طبیعت وجود دارد.

اشارات فراوانی در قرآن درباره ی گیاه، نور و اجزاء طبیعت و در نهایت تمثیل بهشتی آن موجب

شده تا طبیعت در معماری ایران حضور همه جانبه ای داشته باشد و فضاها در کنار هم طی یک

سلسله مراتب خاص قرار گیرند، گویی همیشه انگیزه احترام و حفظ نعمت های الهی را پاس می دارند

که در قلب طبیعت و اجزاء عناصر آن تجلی کرده است

 

هندسه

  • زبان بیان معماری های جهان بر هندسه استوار است و از طریق آن روابط می توان کلیت را آشکار کرد.

در معماری و هنر اسلامی هندسه اهمیت ویژه ای دارد و تجلی گاه افکار الهی و عقلانی و ادراک جهان هستی

است. در هندسه این سرزمین بحث علم و ریشه ریاضی اعداد و ترکیبات پیچیده، همراه با حس شهودی بوده است

و این دو که تکمیل کننده آثار هنری محسوب می شوند. جدایی ناپذیری هنر (حس) و علم (عقل) را

در تمدن های غنی و در تمدن اسلامی نشان می دهد.

 

شفافیت و تداوم

نقطه مقابل فضای بسته و تمام شده تداوم و شفافیت قرار دارد، در چنین فضایی مسیر حرکت انسان

و یا نگاه او در تداومی پیوسته صورت می گیرد، به طوری که گشایش های فضایی در خطوط افقی و

عمودی موجب شفافیت در لابه لای دیوارها و ستون ها می گردد که درون ها و منظر نهایی در افقی لایتناهی،

مجددا جان و جلوه تازه ای به خود می گیرد. مفهوم سلسله مراتب مفهوم تداوم برای تشریع مفهوم اصل

معماری ایران تلقی صحیحی محسوب می شود.

 

طراحی مرکز موسیقی ایرانی
  • تصویر 1: کاخ تچر در تخت جمشید (کاخ اختصاصی داریوش (ماخذ: شاپور شهبازی، ۱۳۸۵)

تعادل موزون – توازن حساس:

در معماری تعادلی موزون بین ساختمان و محیط طبیعی آشکار است.

حس و دانش عمیق به وجود آورندگان آثار معماری آن دوران موجب می شد

که عناصر کالبدی در مکان و جای خود حضور خویش را مشخص نمایند و کاربرد

هر کدام پاسخی باشد به محیط (جعفری و ملکی، ۱۳۹۱).

در حال حاضر معماری ما آنچنان از مفاهیم والای خود تهی شده که آثارش بر روح و روان جامعه مشهود است.

  • شیوه های معماری ایران

  • معماری قبل از اسلام

  • شیوه ی پارتی

  • شیوه پارسی

 

  • معماری بعد از اسلام

  • شیوه اصفهانی

  • شیوه ی آذری

  • شیوه رازی

  • شیوه خراسانی

 

  • تصویر ۲- سبک های معماری ایرانی

 

۲ – ۲-پیدایش موسیقی

به هر نوا و صدایی که شنیدنی و خوش آیند باشد، موسیقی گفته می شود.

انسان یا موجودات را دچار تحول کند. موسیقی بیان احساسات انسان است

به وسیله ی اصوات، هنری است دارای نوا وسکوت، موسیقی بخش جدایی ناپذیر

از جهان هستی است. (منصوری، ۱۳۸۱).

از آنجا که پادشاهان ساسانی ایرانی تبار بودند و به بسط و توسعه ی تمدن ایرانی

علاقه مخصوص داشتند، در دوره ی آنها علوم و هنرهای ایرانی ترقی کرد و در نتیجه

موسیقی هم در اثر تشویق آنها رونق گرفت، موسیقی دوران ساسانی اعتبار و رونق

بسیار داشت هم به دلیل خوش گذرانی و عشرت طلبی شاهان این دوره هم اینکه

عربها پس از فتح ایران موسقی ایرانی را اختیار کرده و در میان خود که قبلا از این

هنر عاری بودند آوردند و از میانشان نوازندگان و خوانندگانی پیدا شدند . در این

دوران موسیقی دانهای ایرانی خاصه در دوره خلفای عباسی قدر و اعتباری بسزا یافتند

و زیب مجلس آنها شدند.

طراحی مرکز موسیقی ایرانی

تئوری موسیقی

موسیقی هم اکنون دارای قواعد و قرارادهایی است که قابل تعریف ،

نوشتن و اجرا و آموزش می باشند و تئوری موسیقی انسان را جهت

احاطه بر این قواعد آگاه می نماید. موسیقی را می توان با اصطلاحاتی

چون ملودی و هارمونی و ریتم توصیف کرد ترکیبات موسیقایی با تاکید

هر یک از این سه عنصر به وجود می آیند(حاج محمدی، ۱۳۸۵).

ملودی موسیقی

ملودی

ملودی یا نوا ایه اصلی موسیقی است. ملودی از لفظ یونانی ملس” به معنای پیوستگی مشتق شده

و در تعریف عبارت از اصوات موزون و متوالی است که به گوش مطبوع باشد. ملودی خط افقی موسیقی

را در بافت موسیقی نشان می دهد (خالقی، ۱۳۸۶).

در واقع ملودی زمزمه ی روح اصلی موسیقی است. اگر در دیکشنری های موسیقی به دنبال تعریف

ملودی بگردیم این تعاریف را پیدا می کنیم : (توالی نت ها به گونه ای که احساس زیبای بدست بدهند)

یا (یکی دیگر از المان های موسیقی بجز ریتم و هارمونی ) یا ( یک تنظیم زیبا از حرکت نت های موسیقی ) و

هارمونی

هارمون ، هم آهنگی، علمی است که از قواعد وصل و تنظیم آکوردها، روابط ضربه ها در میزان و آفرینش یک ملودی زیبا و منطبق با قواعد موسیقی و بالاخره ساخته شدن یک قطعه موسیقی چند صدایی با رعایت موازین علمی پذیرفته شده در موسیقی صحبت می کند.

 

ریتم

ضرب ریتم در موسیقی عبارت است از توالی ضربات آهنگ و اساسا برای موزون کردن نوای موسیقی

به کار می رود. اهمیت ضرب در موسیقی به اندازه ی اهمیت وزن در شعر است، به عبارت دیگر تکرار

پی در پی یک حرکت پایار در زمان مشخص را در موسیقی، وزن یا ریتم می نامند. (خالقی، ۱۳۸۶).

تصویر (۳): ریتم در تصاویری از ستون ها و قسمت های مختلف تخت جمشید “(منبع

طراحی مرکز موسیقی ایرانی

 در هنرهای بصری، معماری، مجسمه سازی و نقاشی، ریتم از تسلسل هم آهنگ و منظم سایه ها

، نور، رنگ های ملایم، خطوط صاف و منحنی خود را نشان می دهد. این هنرها بی حرکت و ساکن اند

و از راه دیده درک می شوند و می توان گفت که ریتم در آن ها بصری و ایستا است. در هنرهای بصری

نیز ریتم جزء لاینفک پیام است و بین آن ها همان رابطه ای وجود دارد که در بخش های کوتاه و تکیه های

هنرهای بیانی، رقص، شعر و موسیقی مشاهده می شود. در واقع هرگاه از سنگ ها، رنگ ها و خطوط،

یک اثر نقاشی، مجسمه سازی با معماری خلق شود، همیشه از یک قانون موزون پرده بر می دارد که به

نظر می رسد موسیقی ساکتی را نه از راه گوش بلکه از طریق چشم می نوازد. با نگاهی به موسیقی

و معماری ایرانی برمی یابیم که هر دو این هنرها بر مبنای جهان بینی عرفانی نسبت به فرهنگ سرزمین مان

بوده است، اصولا جوهر و ذات معماری ایرانی واحد گرا و در پی وحدت است و سازماندهی فضایی که اغلب

بر اساس سلسله مراتب چه از برون و چه از درون قابل کشف است در پی سادگی و یکپارچگی و خلوص

و عاری از هر گونه تعلقات مادی زمینی است و به دنبال مفاهیم و مضامین می گردد که در کالبد زمین و

زمینیان نمی گنجد و در نهایت، حاصل کار یک معماری درون گرا اما جداناپذیر از بافت منظر شهر است که

جلوه اصلی خود را بیشتر در فضای تهی درون به نمایش می گذارد.

 در این پژوهش دو فرضیه مطرح بوده است که با توجه به مطالب ذکر شده و تحلیل های صورت گرفته،

صحت آن ها تایید می گردد، فرضیه اول عبارت بود از اینکه

۱- معماری ایرانی و موسیقی ایرانی قطعا رابطه مستقیمی داشته اند و مفاهیم موسیقی نقش

تعیین کننده ای در معماری داشته و با رعایت آن در طراحی مجتمع آموزش موسیقی می توان

سطح کیفی آن را بالا برد.

موسیقی و معماری ایران

موسیقی شکل تکامل یافته هنر انسان ها است و پس از آن که انسان ها معماری و مجسمه سازی

و نقاشی را آفریده اند پا به عرصه وجود گذاشته است و به این لحاظ است که به عنوان یک هنر،

هم از اینها غنی تر است و هم انتزاعی تر ولی این غنای بیشتر و قدر انتزاعی بیشتر را نباید به عنوان

عنصر جداکننده این دو دانست. برای این که این نکته را روشن تر بیان شود؛

یادآوری می گردد که موسیقی ساز و معمار، برای آفریدن اثری که بخواهد و بتواند دارای موجودیت

معنوی باشد و برای متعالی کردن انسانها کارآیی داشته باشد، ناچار باید دو وجه مطلق و ملموس را

در عالم معنا در نظر بگیرند و با این دو همزمان کار کنند.

ساختمان هایی که زیربنایشان را ارزش های معنوی و متعالی تشکیل نمی دهد، می توانند رنگ های

دوست داشتنی داشته باشند اما هر بینندهای که دارای بیش ژرف و خواستار بهره جویی معنوی از

معماری است، به ارضای چشم قانع نیست و چیزی بسیار بیش از این می طلبد از این رو، با توجه به

اهمیت موسیقی و هنر ایرانی و توجه به تئوری های موسیقی و توجه به مفهوم زیبایی شناسی و

اصول معماری، می توان همسویی خاصی مابین جهان معماری و موسیقی یافت. هنر موسیقی ایرانی

، همچنین هنر شکل دادن به سیمای شهر و ارزش نهادن به فضاهای معماری، در حال خاموشی است

چرا که دیر زمانی است که معماری و موسیقی اصیل جای خویش را را به هنرهای فانتزی و تجاری

بخشیده است در این ورطه از زمان نیاز به تحول و دوباره نگری به این عرصه های هنری به شدت احساس

میگردد تا بتوان نه تنها هنرهای اصیل و ارزشمند گ شتگان را احیا نمود، بلکه فضاهایی برای رشد و پرورش

استعدادهای نهفته ایجاد کرد و این وظیفه خطیر بر عهده معماری می باشد.

 

2- تحقق رویکرد معماری ایرانی در فضاهای معماری مجتمع آموزش موسیقی از طریق رعایت تناسبات و ریتم و

 هارمونی و… در کالبد معماری میسر است.

همان طور که بیان گردیده موسیقی را با اصطلاحاتی چون ملودی، هارمونی و ریتم توصیف می کنند و ترکیبات

موسیقایی با تأکید بر هر یک از این سه عنصر به وجود می آیند. از این میان ریتم و هارمونی به عنوان دو عنصر

اصلی مشترک ما بین همان طور که بیان گردید؛

موسیقی را با اصطلاحاتی چون ملودی، هارمونی و ریتم توصیف می کنند و ترکیبات موسیقایی با تأکید بر هر

یک از این سه عنصر به وجود می آیند، از این میان ریتم و هارمونی به عنوان دو عنصر اصلی مشترک ما بین

موسیقی و معماری محسوب می شوند؛ ریتم مهم ترین نقطه مشترک بین موسیقی و معماری است.

تکرار پی در پی یک حرکت پایار در زمان مشخص را در موسیقی، وزن یا ریتم می نامند. در معماری نیز

تقریبا تمامی انواع بناها از اجزایی تشکیل شده اند که بالطبع تکرار می گردند، تیرها و ستون ها تکرار

می شوند تا دهنه های تکراری سازه و مدول فضا را تشکیل دهند درها و پنجره ها به طور مکرر سطح بنا

را سوراخ می کنند تا ورودی نور، هوا، مناظر و مردم را به آن میسر سازند. تکرار فضاها اغلب برای تأمین

نیازهای عملکردی مکرر یا مشابه در برنامه ی بنا حاصل می شود . برای اینکه اجزاء به طریقه ی تکرار

دسته بندی شوند لازم نیست کاملا مشابه باشند آنها ممکن است دارای یک خصیصه مشترک با یک مخرج

مشترک باشند و در عین حال که تک تک منحصر به فرد هستند متعلق به یک خانواده باشند.

 نتیجه گیری

ارائه پیشنهادات طراحی با توجه به رویکرد پژوهش که معماری ایرانی می باشد

و تحلیل هایی که انجام گرفت، می توان ذکر نمود که معماری ایرانی در همه دوره ها

و در تقسیم بندی های مختلفی که مورد بررسی قرار گرفت دارای ویژگی های مشترکی

می باشد که یکی از مهم ترین این ویژگی اصل وحدت در این معماری است.

ایجاد وحدت بصری در هنرهای بصری وحدت به معنی با هم یکی شدن است که اصل عمده

سامان دهی بصری است و سایر اصول به کار گرفته شده در هنرهای تجسمی در خدمت به

کمال رساندن وحدت هستند. هنرمند می کوشد با ساماندهی مناسب، عناصر مختلف یا مشابه

را به نحوی ترکیب کند که عناصر متعلق به یکدیگر و تبدیل به یک کل واحد شوند. اگر عنصری

تغییر کند یا جابه جا شود کل را تحت تأثیر قرار می دهد. در یک مجموعه وحدت یافته ویژگی

به وجود می آید که آن ویژگی در هیچ یک از عناصر آن به صورت مجزا دیده نمی شود.

برای رسیدن به وحدت بصری باید در ساختار طرح از انسجام عناصر، هماهنگی، ریتم و

تداوم (دنبال هم قرار گرفتن) میان آنها کمک گرفت.

 

بهره گیری از طبیعت در طراحی

طبیعت یک طراحی فوق العاده است و دارای راز و رمزهایی برای درک و فهم زیبایی است

که هنرمندان بسیاری را به سوی خود جذب می نماید. ضرب آهنگ تدریجی و انسجام اجزا

به آن شکل خاصی بخشیده است و از آن یک کل واحد ساخته است.

 

هماهنگی

در برخی آثار هنری موفق، عناصر به کمک هماهنگی هارمونی) انسجام می یایند،

تا جایی که از هم جدا نشدنی به نظر برسند. هنرمند از هر نوع مشابهت در شکل،

اندازه، رنگ، بافت و ارزش بصری و برای رسیدن به این منظور بهره می گیرد.

هماهنگی باعث می شود تا هنرمند هرچه زودتر در آثار خود به وحدت دست یابد.

 

وحدت در کثرت

کثرت به معنی تعدد و بسیاری و تنوع است، اما وحدت به معنی یکی شدن و واحد است.

مسلم این است که مشابهت موجب وحدت می شود و از آن جا که مشابهت بیش از حد

موجب یکنواختی و دلزدگی می شود نیاز به تنوع نیز هست. جستجوی وحدت از طرفی

و تمایل به تنوع در احساسات انسانی نقش عمده ای دارد. وحدت و تنوع با هم رابطه نزدیکی

با هم دارند و از آن به عنوان وحدت در کثرت یاد می کنند اجرای متنوع و کوچک در یک کل

قرار می گیرند و به صورت یک واحد در می آید. –

طراحی مرکز موسیقی ایرانی

رنگ

تاثیر رنگ در معماری اسلامی، انکار ناشدنی است و از اهمیت و گستردگی معنایی زیادی

برخوردار است و یکی از عوامل  و مولفه های مهم در فضا سازی معنوی و روحانی مسجد می باشد .

رنگ ها علاوه بر آثار و ابعاد عرفانی از نظر روحی و روانی تیز اثر داشته و سبب نشاط و یا خمودگی می گردد.

رنگ در روان روان انسان، حالتی متناظر با واقعیت کیفی و سمېلیکشان ایجاد می کند.

رنگ و هارمونی آن که البته همنشین بی بدیل نور است در همه هنر های ایرانی و اسلامی،

نقشی تعیین کننده دارد. در هنر اسلامی ایرانی، از رنگ ها بصورت خردمندانه ای استفاده می شود و این استفاده با

آگاهی از معنای سمبلیکی هر رنگ و واکنش کلی ایجاد شده در روان انسان در برابر حضور یک ترکیب با هارمونی از رنگ

آگاهی از معنای سمپلیکی هر رنگ و واکنش کلی ایجاد شده در روان انسان در برابر حضور یک ترکیب با هارمونی

از رنگ ها همراه می باشد.

 

نور

معماری اسلامی به ویژه در ایران تاکید خاصی بر نور دارد. درون یک مسجد شبیه به نور است.

که به صورت صور مادی متبلور شده است و یادآور آیه نور است. در ایران، بعلت درخشندگی شدید

اشعه آفتاب در اکثر پهنه این سرزمین و شفافیت هوا در مناطق مرتفع، تجربه نور و نیاز به زیستن

به فضاهای روشن به عنوان جزئی از زندگی ایرانیان در سراسر تاریخ بوده است. تور عنصر برجسته

معماری ایرانی است و نه بعنوان یک عنصر فیزیکی، بلکه به عنوان یک سمبل عقل الهی و سمبل وجود.

نور یک حضور روحانی است که در سختی ماده نفوذ کرده آن را تبدیل به یک صورت شریف می کند

و آن را زیبا و شایسته می سازد که محل استقرار روان انسانی باشد که جوهر او نیز ریشه در عالم نور دارد،

عالمی که جز عالم روح نیست. نقش نور در معماری اسلامی، تاکید بسیار گسترده بر اصل تجلی است.

نور وظیفه شفاف کردن ماده و کاستن از صعوبت و سردی بنا را عهده دار است. نور به عنوان مظهر

وجود در فضای مسجد افشانده می شود تا یکی از عناصر تشکیل دهنده فضای ادراکی باشد.

هندسه نشانه های فرهنگی، همچون نشانه های طبیعی، عام وہی زمان است و لذا هندسه را

می توان با قوانینی هم تراز قوانین علمی تبیین کرد. نقش های هندسی اسلامی، آینه یک تمایل

فرهنگی است. این تمایل همان گریز از طبیعت و میل به انتزاع هندسی است. در هم آمیختن

نقش و زمینه، بازتاب جهان بینی خاص اسلامی است که قدرت را مختص خداوند متعالی می شمارد

که همه مراتب نزد وی یکسان است پس نقش های هندسی اسلامی زاده یک مقصود هنری است

که نگاره های طبیعت گرای کلاسیک را تغییر و به مدار فرهنگی کاملا متفاوتی وادار کرد.

 

مرجع مقاله

 

۵- منابع
بابایی آریا، علی (۱۳۸۶)، آشنایی با تقریب مذاهب اسلامی، زیر نظر دکتر محمد تقی فخعلی، نشر فقاهت.]
مازیار مریدی دانشجوی مقطع ارشد مهندسی معماری واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد، ایران
کوروش مومنی دهقی استادیار گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد، ایران
۵- منابع ١-بابایی آریا، على (۱۳۸۶)، آشنایی با تقریب مذاهب اسلامی، زیر نظر دکتر محمد تقی فخعلی، نشر فقاهت.] ٢- پرنیا، محمد کریم (۱۳۷۴)، آشنایی با معماری اسلامی ایران، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران. ۳-جعفری، بهاره؛ علی بخشی، شهره(۱۳۹۱)، معماری جهان اسلام: قبل از ایران، تشر: طحان،L ۴- حاج قاسمی، کامبیز (۱۳۸۳)، بناهای بازار، مجموعه گنجنامه، مراکز اسناد تحقیقات دانشکده معماری و شهرسازی
– خالقی، روح الله (۱۳۸۶) نظری به موسیقی تئوری موسیقی ایرانی “، نشر :صفی علیشاه . ۶- شاپور شهبازی، علیرضار ۱۳۸۵)، راهنمای مستند تخت جمشید، نشر: سفیران 0 | ۷-معماریان، غلامحسین (۱۳۸۲)، سبک شناسی معماری ایرانی، نشر : پژوهنده ۸- معماریان، غلامحسین؛ رنجبر کرمانی، علی محمد(۱۳۸۹)، معماری ایرانی، نشر: سروش دانش.] ۹-منصوری، منصور (۱۳۸۱)، تئوری بنیادی موسیقی، بی تا]

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

جواب سوال‌هاتون رو می‌تونید در زیر پیدا کنید. در غیر اینصورت از ما بپرسید، ما همیشه به سوالاتتون جواب می‌دهیم.
شرایط کسب امتیاز از طریق ثبت نظر چیست؟
شما می توانید پس از دریافت سفارش، نظر خود را در رابطه با محصول خریداری شده در الوند رایان بنویسید. پس از تایید نظر شما توسط کارشناسان شفا درمان ، امتیاز برای شما ثبت می‌شود.تا قبل از تایید نظر امتیاز شما در قسمت تاریخچه بخش امتیازات در صف نمایش داده میشود.
چرا بایستی در حساب کاربری شماره کارت ثبت کنم؟
در صورتی که از خرید خود منصرف شوید شفا درمان در کمترین زمان ممکن مبلغ را به شماره کارت شما برگشت می دهد. مهم است که شماره کارت به نام مالک حساب کاربری ثبت داشته باشید
چرا بایستی در حساب کاربری آدرس ایمیل ثبت کنم؟
کلیه مکاتبات شفا درمان با آدرس ایمیل شما انجام می شود.