شفا درمان
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

نقاشی های کودکان

نقاشی های کودکان شفادرمان

تفسیر و نتیجه‌‌گیری

بر اساس نتایج این تحقیق، در نقاشی های کودکان  پرخاشگر :

آسمان را با ابر تیره و بارانی و خورشید را در حال غروب می‌‌کشند،

محیط اطراف را شلوغ با اشیاء اضافی رسم می‌‌کنند.

از خطوط پر رنگ و رنگ‌‌های تیره در نقاشی بهره‌‌‌‌ می‌‌گیرند.

به تصاویر سایه می‌‌زنند یا آن‌‌ها را خط زده، پاک کرده و مجدد می‌‌کشند.

درنقاشی از اشکال هندسی و ساده سازی استفاده می‌‌کنند

و اجزاء نقاشی را جدا و بدون اتصال رسم می‌‌کنند اغلب نقاشی‌‌هایشان،

به گوشه سمت چپ یا پایین صفحه محدود می‌‌شود.

 

غالباً ویژگی‌‌های زیر در نقاشی‌‌های این کودکان مشاهده می‌‌شود:

نقاشی های کودکان

نقاشی کودکانه

در نقاشی خانه

رسم دیوارهای متعدد یا دیوارهای شفاف، حذف بام ودودکش و راه عبور و در و پنجره،

دودکش با دود غلیظ، پنجره در بام، راه عبور پر پیچ و خم، خانه به صورت زندان یا با جزئیات نامربوط.

 

در نقاشی شخص

شخص خیلی بزرگ، ساده‌‌سازی سر و بدن، شفافیت اندام و لباس،

حذف یکی از اعضاء اصلی بدن، تاکید بر انگشتان و چشم‌‌ها وبازوها و دهان و دندان،

سر بزرگ، شخص با حرکات پرخاشگرانه (پرت کردن، زدن، لگدزدن).

 

در نقاشی خانواده

زیاد نزدیک بودن اعضاء خانواده (یاخانه – درخت – شخص)،

اعضاء خانواده جدا از هم و مشغول به کاری متفاوت،

رسم بعضی از اعضائ خانواده در پشت صفحه، کشیدن آن‌‌ها

در حال تماشای تلویزیون یا  سر سفره غذا، شخصیت اضافی در خانواده.

 

در نقاشی درخت

گره در تنه، تنه باریک و بلند و کج، پوسته با دقت فوق‌‌العاده

و با فشار دارای میوه، فاقد برگ و شاخه و ریشه،

شاخه به سمت پایین، درخت خشکیده و پژمرده، آشیانه روی درخت،

جاندار فرض کردن درخت، درخت با اسباب‌‌بازی یاخوراکی.

نقاشی های کودکان

نتایج فرعی

«همر» (1958) عنوان می‌‌کند:

«چهره‌‌های بلند‌‌تر از متوسط می‌‌تواند نشانه جنبه‌‌هایی از شخصیت از قبیل؛

پرخاشگری یا خود بزرگ بینی باشد ولی نقاشی‌‌های ریز،

و بسیار کوتاهتر از متوسط برای گروه سنی مربوطه، می‌‌تواند حاکی از نارسایی،

کهتری، عزت نفس پایین، اضطراب و افسردگی باشد»

ماشوور (1949)، دی لئو (1970)، شیلد کروت و دیگران (1972) عنوان می‌‌کنند

که کشیدن دستها و بازوان بزرگ، بیانگر قدرت و کنترل است

و حذف دستها وبازوها، بازتاب احساس فقدان قدرت و  بیهودگی است.

«فریمن»(1980) عنوان می‌‌کند که کلیه کودکان از احساس بی‌‌یاوری در رنج‌‌اند،

در نقاشی‌‌های خود از چهره انسان، بازوها و دست‌‌ها راحذف می‌‌کنند

و گرایش به برجای ماندن قسمت‌‌های انتهایی باعث می‌‌شود

که احتمال ترسیم سر و پاها پیش از دستها باشد.

«سونسن»(1968) بیان می‌‌کند که پاک شدگی‌‌ها، استفاده بیشتر از سایه،

تنوع بیشتر در بهره‌‌گیری از خطوط، از جمله خصوصیاتی است

که ماشوور آنها را بیانگر کشمکش می‌‌داند.

«هندرسون» و «توماس» عقیده دارند که کودکان هنگامی که قصد دارند

جزئیات اضافی را در طرح خود بگنجانند، گرایش به بزرگ کشیدن آن دارند (توماس و سیلکر،ترجمه منجر، 1370)

 

«کرمن» عنوان می‌‌کند که قدرت یا قوّت خطوط، از یک سو با ضخامت آن

و از سوی دیگر با درجه سیاه بودن یا پر رنگ بودن و علامتی که بر روی کاغذ می‌‌گذارند

(وگاهی حتی یا حد پاره کردن کاغذ پیش می‌‌رود) تعیین می‌‌شود.

می‌‌گوید: «کودک ممکن است خودش را از نقاشی حذف کند.

به این معنا که از نظر سن یا جنس خود را راحت  احساس نکرده است

و دوست دارد کس دیگری باشد.

کودکانی که تمایل به کشیدن نقاشی در پایین صفحه را دارند،

افرادی خسته، عصبی، آستنیک و افسرده هستند.

اگر کودک تمایل به کشیدن نقاشی در سمت چپ کاغذ را داشته باشد،

وی بسوی دوران کودکی خویش رجعت نموده است.»

وی می‌‌گوید: «آن دسته از کودکانی که در خانه احساس امنیت کمتری دارند

و یا به طور کلی احساس امنیت نمی‌‌کنند،

اغلب در نقاشی‌‌های خود خالق تصاویر حیواناتی هستند

که قدرت و درنگی آنها بیشتر از حیوانات دیگر است» (کرمن، ترجمه نقابیان، 1373)،

 

بنا به گفته «آنااولیوریوفراری»:

«کودک به ندرت به مشخصات هندسی اشیاء نگاه می‌‌کند

و افکار او بیشتر به آن شکل‌‌های هندسی که خود از اشیاء در مغز دارد، معطوف می‌‌شود».

وی عنوان می‌‌کند که فواصل نسبی افراد روی صفحه، ارتباط و نزدیکی هیجانی آنها ار منعکس می‌‌کند.

 

پدری که کسی نمی‌‌تواند به او نزدیک شود، ممکن است در گوشه‌‌ای از صفحه

و دور از سایر افراد کشیده شود. همچنین اگر آزمونی احساس ترد شدگی می‌‌کند،

ممکن است خودش را دور از سایرین و حتی در پشت کاغذ بکشد

و یا بطور کلی حذف کند. وی عقیده دارد، تصاویری که اول کشیده می‌‌شوند

و یا اندازه‌‌های بزرگتری دارند، احتمالاً از نظر آزمودنی مهمتر و مقتدرتر از آنهایی هستند

که، کوچکتر و یا در آخر کشیده شده‌‌اند (اولیور یوفراری، ترجمه صرافان، 1373).

نقاشی های کودکان

«مک اور» (1349، و «همر» (1958،1957) چنین فرض کرده‌‌اند

که سایه زدن نشانه‌‌ای از اضطراب است. منطقه‌‌ای خاص از نقاشی که به آن سایه زده می‌‌شود،

احتمالاً نگرانی آزمودنی را نسبت به آن قسمت نشان می‌‌دهد.

«مک اور» (1949) می‌‌گوید که خطوط ضخیم که با فشار و پر رنگ کشیده می‌‌شوند،

ممکن است کوششی برای محافظت در برابر نیروهای اضطراب انگیز باشند.

«همر»(1985) چنین فرض کرده است که ،  تحریف‌‌های خفیف،

انعکاسی از خود پنداره پایین، اضطراب و ضعف در سازگاری است.

در صورتی که تحریف‌‌های فاحش، مشخصه کسانی است

که تغییرات هیجانی شدید را تجربه کرده‌‌اند.

«همر» (1945) چنین فرض کرد که ، نقاشی‌‌هایی با لباس زیر پوش،

نشانه‌‌ای از خود شیفتگی بدنی و احتمالاً  نشانگر شخصی است که ،

تا حد یک شخصیت اسکیزوئید در خود فرو رفته است.

 

کودکی که خود را کوچک و یا با فاصله پایین‌‌تر از دیگران می‌‌کشد،

خود را کمتر خوشبخت می‌‌داند و به کم ارزنده‌‌سازی خویشتن مبادرت می‌‌کند.

این نشانه احساس اضطراب و گنهکاری در اوست که در حالت افراطی، خود را از نقاشی حذف می‌‌کند.

نقاشی آدمک به صورت طرحی کلی، بدون تراکم و بدون زندگی نشانگر

وقفه روانی در کودک است و تکرار ریتمیک در نقاشی، بیانگر روان‌‌آزردگی

یا خصیصه‌‌های وسواسی است. کسانی که تمایل به ترسیم نقاشی در پایین صفحه را دارند،

افراد خسته و روان آزردگان توان زدوده و افسرده‌‌هایی هستند

که هر نوع جهش به بالا و تخیل برای آن‌‌ها ممنوع است،

به علت (سانسور بیرونی یا درونی). و خطوط پررنگ مبین نیرومندی کشاننده‌‌ها،

شهامت، خشونت یا رهاسازی غریزی است (کرمن، ترجمه دادستان و منصور، 1371).

نقاشی های کودکان

در  نقاشی‌‌هایی که دارای اندازه متوسط هستند،

وضعیت نقاشی دارای انسجام بوده و باز و متوازن است،

کیفیت خطوط مشخص و محکم بوده و همه قسمت‌‌های اساسی

(پاها، بازوها، سر و وجود شرایط لازم برای حرکت) در نقاشی وجود دارد.

 

شاخص‌‌های زیر از جمله ملاک‌‌هایی هستند که با ناسازگاری آزمودنی رابطه دارند:

1- حذف اعضاء مهم نقاشی مانند: پنجه‌‌های پا، ران، ساق پا، بازوها و ….

2- شفافیت قسمت‌‌های گوناگون بدن از زیر لباس و یا اعضاء درونی مانند: قلب و معده و….

3- تحریف قسمت‌‌هایی از نقاشی که بطور آشکار بی‌‌تناسب کشیده شده‌‌اند

مانند: بازوهای خیلی بلند، سر خیلی بزرگ و ….. و یا بعضی از اعضاء بدن به آن وصل نشده،

یا در جای نادرست وصل شده‌‌اند.

4- عدم توازن عمودی در ایستادن، یعنی آشکارا  به یک طرف متمایل شده و به صورت مورب کشیده شده است.

5- ساده‌‌سازی سر، که سر به گونه‌‌ای افراطی ساده و ابتدایی کشیده شده است.

6- ساده‌‌سازی بدن

7- کیفیت کلی ضعیف

8- تمیز جنسی، که در اینجا میزان شباهت نقاشی به مرد یا به زن، مورد سنجش قرار می‌‌گیرد (پاشا شریفی، 1376).

 

اگر کودک راه عبور به خانه را پر پیچ و خم، رسم کند نشان می‌‌دهد

که کودک در ارتباط با دیگران دچار مشکل است.

تنه بلند درخت نشان می‌‌دهد که، کودک دچار عقب‌‌افتادگی فکری و یا بیماری عصبی،

یا آرزوی بازگشت به دنیای کوچکی و قبل از مدرسه را دارد.

کودکی که خود را خارج از گروه و بطور تنها می‌‌کشد، ناسازگار است.

اگر کودکی خورشید را به رنگ قرمز تند یا سیاه بکشد، از پدرش می‌‌ترسد.

خورشید در حال غروب و نیمه کامل، نشانگر خشم است.

کشیدن شخصیت اضافی چه مرد و چه زن یا حیوان نشان می‌‌دهد که،

کودک به کمک این شخصیت اضافه شده، تمایلات و خواسته‌‌هایی را

که جرأت عملی کردن آن‌‌ها را ندارد، بصورت تخیلی، عملی می‌‌سازد.

نشان دادن اعضاء خانواده در حال غذا خوردن مبین این است

که کودک در داشتن رابطه عاطفی ارضا کننده با پدر و مادرش موفق نمی‌‌شود

و نمی‌‌تواند یک رابطه حقیقی با آنها برقرار سازد، که نشانگر کمبود محبت کودک می‌‌باشد.

رسم آشیانه روی درخت، بیانگر نیاز شخص به فرار از یک محیط تهدید کننده است.

گره یا سوراخ در تنه درخت، مبین تجارب آسیب‌‌زا است و دقت فوق‌‌العاده

در کشیدن پوسته درخت، انعکاسی از خشکی و انعطاف‌‌ناپذیری

و شخصیت وسواسی است (مارنات، ترجمه پاشا شریفی و نیکخو، 1374).

 

کودک مضطرب و هیجان‌‌زده، پرخاشگر است.

او در حال جنبش و تصمیم‌‌گیری‌‌های شتابزده است و زود پشیمان می‌‌شود.

در نقاشی‌‌های او نمودهای قدرت و پرخاشگری زیاد دیده می‌‌شوند.

شخصیت‌‌های نقاشی‌‌اش منظره‌‌های غمگین، درختان بی‌‌برگ،

آسمان دارای ابر سیاه که جلوی خورشید را گرفته و گاهی به صورت باران و….. نشان داده می‌‌شود،

که نشانگر احساس تقصیر و گنهکاری و افسردگی در کودک است.

کودک ممکن است، اشخاص یا شخص بخصوص را  که باعث آشفتگی او شده

به صورت نیم تنه یا از کمر نقاشی کند.

در این موقع کودکان بزرگتر برای اینکه به نقاشی خودیک جهت واقع‌‌گرایانه بدهند،

اشخاص را نشسته پشت میز نشان می‌‌دهند (پاشا شریفی، 1376).

 

رفتار نافعال مانند تماشای تلویزیون، بیانگر داشتن انرژی سطح پایین خانواده است

و اینکه افراد خانواده کمتر با هم ارتباط فکری برقرار می‌‌کنند

و اگر کسی به کاری متفاوت از دیگران مشغول باشد،

در زندگی واقعی نیز متفاوت از دیگران است. آتش یا چراغ،

نشانه احساس مثبت بین اشخاص است.

دیوار یا حصار نشانه جدایی میان آنهاست.

ابرهای سیاه یا متراکم و خطوط ضخیم و پررنگ،

مبین احساس ناامنی و اضطراب و وسیله‌‌ای برای جبران احساس بی‌‌ثباتی است (مارنات، ترجمه پاشا شریفی و نیکخو، 1374).

 

کودکی که اشخاص را در نقاشی‌‌اش با لب‌‌های بسته نشان می‌‌دهد،

مبین فشار و تنش در اوست.

اگر دست و بازو را نکشیده باشد، احساس عدم امنیت می‌‌کند (مختاری، 1376).

 

اگر خطوط ترسیم شده در نقاشی کودک،

زاویه‌‌دار، پر رنگ و واجد برانگیختگی و مملو از تیزی باشند،

نشانگر خشونت و پرخاشگری در کودک هستند (دادستان، 1374).

 

«لوکه» نقاشی را نوعی بازی می‌‌داند.

وی در مطالعات معروف خود درباره نقاشی کودکان مراحلی را پیشنهاد می‌‌کند

و تفسیرهایی بدست می‌‌دهد که امروزه همچنان معتبر است.

گروهی بر این باور بودند که نخستین نقاشی کودک، بر اساس واقع‌‌گرایی است.

زیرا سرمشق کودک، الگوهای واقعی است و نقاشی تخیلی بعدها پدید می‌‌آید (پیاژه و اینهلدر، ترجمه توفیق، 1367).

 

نقاشی های کودکان
مراجع:
1- اولیور فراری، آنا. (1373). نقاشی کودکان و مفاهیم آن (ترجمه عبدالرضا صرافان).(ویرایش پنجم). تهران: دلستان.
2- پاشا شریفی، حسن (1376). نظریه کاربرد آزمون‌‌های هوش و شخصیت (ویرایش اول). تهران: سخن.
3- پیاژه، ژال و اینها در ، باربل. (1367). روانشناسی کودک (ترجمه زینب توفیق). (ویرایش دوم). تهران: نی.
4- داداش زاده، کاوه. (1373). نقاشی و نوشته‌‌های کودکان (ویرایش اول). تهران: گوتبرنگ.
5- شالیت، بن. (1373). روانشناسی رزم و درگیری ( ترجمه نشر صریر). تهران: صریر.
6- عربی، عاصی. (1368). کودک و نقاشی (ترجمه حسین سیدی.) تهران

 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

جواب سوال‌هاتون رو می‌تونید در زیر پیدا کنید. در غیر اینصورت از ما بپرسید، ما همیشه به سوالاتتون جواب می‌دهیم.
شرایط کسب امتیاز از طریق ثبت نظر چیست؟
شما می توانید پس از دریافت سفارش، نظر خود را در رابطه با محصول خریداری شده در الوند رایان بنویسید. پس از تایید نظر شما توسط کارشناسان شفا درمان ، امتیاز برای شما ثبت می‌شود.تا قبل از تایید نظر امتیاز شما در قسمت تاریخچه بخش امتیازات در صف نمایش داده میشود.
چرا بایستی در حساب کاربری شماره کارت ثبت کنم؟
در صورتی که از خرید خود منصرف شوید شفا درمان در کمترین زمان ممکن مبلغ را به شماره کارت شما برگشت می دهد. مهم است که شماره کارت به نام مالک حساب کاربری ثبت داشته باشید
چرا بایستی در حساب کاربری آدرس ایمیل ثبت کنم؟
کلیه مکاتبات شفا درمان با آدرس ایمیل شما انجام می شود.