شفا درمان
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

نقش مصنوعات فرهنگی در توسعه گردشگری

توسعه گردشگری بوشهر

 

نقش مصنوعات معنادار فرهنگی در توسعه گردشگری شهری در شهرهای حوزه خلیج فارس با تأکید بر موسیقی (مطالعه موردی: بوشهر)

 

موسیقی گردشگری از نظر نوع گردشگری،- نقش مصنوعات فرهنگی در توسعه گردشگری-  محتوا و زمان هایی

که گردشگری های دیگر رونق ندارند بسیار حائز اهمیت است.

هدف از این پژوهش، نقش مصنوعات معنادار فرهنگی در توسعه گردشگری شهری استان بوشهر با تأکید بر موسیقی است.

یافته ها نشان می دهد موسیقی محلی شهر بوشهر دارای خصوصیات بسیار متنوعی از نظر طرز بیان، لحن و نوع موسیقی

است و می توانند منبع پایدار درآمد برای گردشگری موسیقی محسوب شود.

بر اساس تحلیل مسیر، متغیرهای میزان استقبال از کنسرت ها با میزان 923/ و وجود زیرساخت های موسیقی با میزان 418/

به ترتیب دارای بیشترین و کمترین تأثیرات در رونق گردشگری موسیقی در شهر بوشهر می باشند. پژوهش ها نشان می دهد

رشد و توسعه گردشگری موسیقی در این شهر ناشی از بهبود زیرساخت های موسیقی، اجراهای زنده، محتوا و نوع موسیقی

محلی و زمان اجرای موسیقی خواهد بود.

 

اجرای موسیقی یک فرهنگ یا استفاده از آن، محدود به آن فرهنگ یا مهاجران از آن فرهنگ نیست،

بلکه به طور رو به رشدی بخشی از یک آرایه ای از مصنوعاتی است که مطابق فرهنگ جهانی به آسانی

مورد استفاده قرار می گیرد. در جریان جهانی، رویارویی فرهنگ ها، بر رشد موسیقی تأثیر فزاینده ای داشته است .

زیرا در هر فرهنگی، سنت ها، آداب و رسوم و … در قالب موسیقی بیان می گردد و منجر به اجاد جاذبه برای افراد

غیربومی (گردشگران میشود.

نقش مصنوعات فرهنگی در توسعه گردشگری

موسیقی بوشهری

موسیقی گردشگری

از نظر نوع گردشگری، محتوا و زمانهایی که گردشگری های دیگر رونق ندارند بسیار حائز اهمیت است.

در ارتباط با نوع گردشگری موسیقی می توان به گردشگران موسیقی هسته ای (افرادی که صرفا به خاطر موسیقی جذب یک منطقه میشوند)

و گردشگران موسیقی جنبی افرادی که به دلایل غیرهنری و صرفا برای پر کردن اوقات فراغت جذب یک منطقه می شوند) اشاره کرد.

از نظر محتوایی، این نوع گردشگری موسیقی به عنوان یک جاذبه، یک معرف برای وضع معیشت و سبک زندگی،

و محملی برای پیام ها و انگیزه های سفر است که تمام ابعاد اجتماعی (آشنایی با فرهنگ ها و همگرایی فرهنگی و قومی)،

اقتصادی ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و تأثیر زیاد بر تصور از یک مکان جهت رونق سرمایه گذاری داخلی و خارجی)،

فرهنگی (حرکت در جهت تبدیل یک منطقه به شهرک فرهنگی و … را تحت تأثیر قرار می دهد .

 

انواع مختلف موسیقی محلی با سازهای نی انبان، نی چوبی، نی دوزله، داریه و تمبک اجرا می شود.

استان بوشهر با توجه به نزدیکی به مناطق عرب نشین و شرایط زیست محیطی، نوعی موسیقی منحصر به فرد دارد

که متأسفانه دلایل مختلفی منجر به عدم توجه به موسیقی های محلی استان به عنوان یک منبع درآمد پایدار در بخش

گردشگری موسیقی شده است.

این موسیقی عمیقا نشات گرفته از فرهنگ و شیوه زندگی جامعه ماست و دارای محتوایی غنی می باشد.

 

امروزه گردشگری شهری نقش مهمی از نظر فرهنگی در جریان های شهری و انطباق این شهرها با جهانی شدن

و به روز شدن شهرها دارد. شناخت عناصر بنیادی گردشگری می تواند ما را در شناخت گردشگری شهری کمک کند

که عبارتند از:

1- عناصر اولیه گردشگری شامل (فعالیت هایی مانند تئاتر، سینما، برپایی نمایشگاه ها، …

و مکان ها قابل بازدید مانند: بوستان ها مکان های تاریخی، گنجینه ها( موزه ها)، آبشار و …)

۲- عناصر ثانویه شامل مهمان سراها، بازارها و فروشگاه ها و غذا سراها است.

۳- عوامل دیگری چون اطلاعات، خدمات موجود در بوستان ها، نقشه های راهنما و اداره اطلاعات

برای راهنمایی گردشگران از دیگر موارد عناصر بنیادی گردشگری است .

یکی از اشکال مهم گردشگری شهری، گردشگری موسیقی است.

این نوع از گردشگری یک صنعت سودآور برای بسیاری از مناطق جهان است و آن به سفر افراد

به یک منطقه جدید به منظور شرکت در یک نمایش یا کنسرت موسیقی، و یا حتی یک جشنواره

بزرگ اشاره دارد.

نقش مصنوعات فرهنگی در توسعه گردشگری

گردشگری موسیقی بخشی از گردشگری فرهنگی است که شامل انواع مختلفی از موسیقی های مرتبط

با فرهنگ های مختلف در سراسر جهان است . ارتباط بین موسیقی و گردشگری در این است که اشکال مختلف

موسیقی و متعلقات مربوط به این هنر، تعداد زیادی گردشگر را برای بازدید از جنبه های مختلف این هنر و یا آموزش

و یادگیری آن در مرزهای و محدوده های مختلف جهان و یا ترکیبی از این دو شکل از گردشگری را جذب می کند.

بوشهر

توسعه گردشگری

موسیقی دارای دو پیامد مهم است. اولا موسیقی های جذاب منجر به برانگیختن خاطرات،

احساسات و یا آثار هنری، دلتنگی ها و تمام تمایلاتی که یک شنونده از آن لذت می برد میشود

و دوم :موسیقی می تواند منجر به کالایی شدن محصولات هنری گردد به گونه ای که محصولات گردشگری با

مارکهای آهنگسازان معروف دنیا بر روی آنها، تابلوهای دیواری، کارت پستال ها، انواع مختلف جواهرات و .. که

موسیقی های معروف را بازتاب می کنند، منجر به پویایی اقتصاد در جامعه هدف گردشگری می شوند.

در این میان موسیقی سنتی فراگیرتر است و در پویایی اقتصاد نقش بسیار مهمی دارد.

 

آشنایی با فولکلور (ترانه های محلی و استفاده از آن نه تنها به غنای موسیقی می انجامد بلکه موجب

جهانی شدن آن هم می شود چرا که سرمایه اصلی موسیقی یک کشور نغمه های بومی و فولکلور آن

کشور است. مردم کشورهای دیگر، دلشان می خواهد چیزی را بشنوند که در سرزمین خود، قادر به شنیدن آن نیستند.

مردم، موسیقی را دوست دارند و از شنیدن آن لذت می برند و دلشان می خواهد با موسیقی هر منطقه ای آشنا شوند.

 

امروز گردشگری، یکی از بهترین راه ها برای تبادل فرهنگی میان سرزمین های مختلف است.

گردشگرانی که از ایران بازدید می کنند می توانند با فرهنگ و هنر ایران زمین آشنا شوند و آن را

به مردم سرزمین خود معرفی کنند. موسیقی بومی، تئاتر و رشته های مختلف هنری، از جمله

موارد جذاب برای گردشگران است. اما از هیچ کجا، آوای موسیقی بومی به گوش نمی رسد

همچنان که هیچ مکان ثابتی برای اجرای دائمی نمایش های سنتی وجود ندارد.

نقش مصنوعات فرهنگی در توسعه گردشگری

بخش مهمی از موسیقی منطقه بوشهر را نوحه ها و آوازهای مراسم عزاداری تشکیل میدهد.

سینه زنی در بوشهر همیشه با آواز توأم است. اجرای سنج و دمام برای خبر کردن مردم برای

انجام مراسم سینه زنی انجام می گیرد. بوق وظیفه هماهنگی را میان دو دسته مختلف به عهده دارد.

شروع نواختن با بوق است و ختم مراسم دمام نیز با بوق انجام می گیرد. محلات مختلف بوشهر در ارتباط

با مراسم سنج و دمام تعصب زیادی دارند و اجازه نمیدهند فرد غریبه ای در نواختن سنج و دمام شرکت کند.

 

بالو یکی از فرم های موسیقی محلی بوشهر است. این آواز همراه با دایره و نیز خوانندگانی که دایره وار نشسته اند

اجرا می شود. ظاهره بالو متأثر از موسیقی افریقا و عرب بوده است.

نوع دیگر یزله است که همراه با دست زدن انجام می شود و ملودی بیش از متن دارای اهمیت می باشد.

شروه فرم دیگری از موسیقی بوشهر است که متن آن اشعار مولاناست. این نوع هنوز هم در دشتستان،

موطن اصلی اش وجود دارد.

 

ترانه های امروزی بوشهر بیشتر از دو شاعر معروف محلی یعنی فایز و مفتون است.

از مقام های سازی موسیقی بوشهر یکی حاجیونی است و دیگری مولودی. در مولودی

نوعی حرکت مخصوص دسته جمعی وجود دارد و در روزهای بخصوصی مثل اعیاد مذهبی

اجرا می شود.

 

نوع دیگر از موسیقی بوشهر که با نی انبان و دایره اجرا می شود، چوبی چهار دستماله است.

در این نوع، نوازندگان هنگام نواختن با حرکات منظم پا به شکل خاصی دایره وار حرکت می کنند

و حول یک محور می چرخند. معمولا چند رقصنده زن در میان دایره با حرکاتی خاص رقص سنگینی

را اجرا می کنند، که فضای خاصی بوجود می آورد. این مقام امروز، در میان کولیهای بوشهر رایج است.

 

شکی نیز موسیقی مراسم شادی است که بانی انبان یا نی جفتی همراه با دمام و یا دایره اجرا می شود

و با دست زدن همراه است.

بندری از آهنگ ای سازی منطقه بوشهر است که ریتمی تند دارد و مخصوص رقص است.

سازهای بوشهر شامل نی انبان، نی جفتی، نی تکی، بوق، دمام و سنج است.

بخشی از سازهای بوشهر، سازهای کوبه ای اند که این سازها جزو ابتدایی ترین

سازهای بشر محسوب میشوند و از وسایل خبررسانی در گذشته های دور بوده اند

و بخش دیگر که سازهای نغمه ای بشمار می آیند، همچون نی انبان و نی جفتی است

که از ابتدایی ترین وسایل تولید صوت استفاده شده که می توان به نی و در شکل تکامل یافته

به همراه انبان که از وسایل مورد احتیاج مردم گذشته خصوصا دامدارها بوده است، نام برد.

از دیگر سازهای ملودیک این منطقه می توان به بوق اشاره کرد که همچنان شکل بدوی خود

را حفظ کرده است؛ این ساز در واقع نوعی شاخ گوزن می باشد که تنها یک سوراخ به منظور

ورودی هوا بر روی آن تعبیه شده است.

نقش مصنوعات فرهنگی در توسعه گردشگری

از این ساز صدها سال است که در آفریقای شمالی جهت ارتباط مردم از راه دور، اعلام خبر و اجرای قطعات ملودیک

استفاده می شده است. بخش قابل توجهی از موسیقی بوشهر موسیقی کار است؛ موسیقی ای که در دریا به

هنگام پارو زدن و یا کار به منظور بازده بهتر کار اجرا می شده و یا کار در ساحل که از آن بین به صنعت لنج سازی

و موسیقی کارش و همچنین موسیقی کار کارگران ساختمانی و یا موسیقی حمل بار می توان اشاره کرد.

موسیقی بوشهری

هر چند رنگ و بوی آن سوی مرزها را به خود گرفته است اما این اثر پذیری هم ردیف تهاجم فرهنگی نیست.

موسیقی بوشهر با اثر پذیری از موسیقی افریقا – که قطعا با زور بازوی پاروزنان کشتی های ایرانی و کشتی های دیگر ملل افریق

ا پدید آمده است و نیز در بر داشتن مضمون دستگاه شور از ردیف موسیقی که به نوعی مردمی ترین و بومی ترین دستگاه موسیقی

ایرانی است جایگاه ویژه ای دارد.

شور به عنوان مادر دستگاه ها همراه با پنج آواز فرعی اش به تنهایی بیش از نیمی از ردیف موسیقی ایرانی را شکل می دهد.

موسیقی بوشهر در تمام مراحل، خود را همراه این دستگاه می بیند و از آن همچون بال برای پرواز کمک می گیرد. شاهد دیگر،

حضور مستمر و مداوم رباعی خوانی در موسیقی بوشهر است که از مضامین اصلی دستگاه شور به شمار می رود. در موسیقی

محلی بوشهر می توان باورها، اعتقادات و احساسات زندگی مردمانش و جلوه های طبیعتش را یافت.

برای این که موسیقی بوشهری را بشناسیم باید زبان محلی بوشهریها را بشناسیم.

چرا که موسیقی محلی هر منطقه ای ارتباط مستقیمی با زبان آن منطقه دارد و به همین

دلیل است که در بوشهر، موسیقی هر محله با محله دیگر تغییرات اندکی دارد.

زیرا در گویش آنها تفاوت های اندکی به چشم می خورد و هر چه اختلاف لهجه میان

محله ها بیشتر می شود، تفاوت در موسیقی آنها آشکارتر نمایان می شود.

به همین دلیل هم سبک های مختلف «شروه» و «لالایی» در بوشهر وجود دارد.

بی گمان موسیقیدان های ما نمی توانند نسبت به تم های محلی، بی تفاوت باشند.

زیرا مردم، محتوای موسیقی محلی – بومی را دوست دارند و از شنیدن آن لذت می برند

و دلشان می خواهد با موسیقی هر منطقه ای آشنا شوند و این نوع موسیقی می تواند

به جذب گردشگر نسبتا پایدار بینجامد.

نقش مصنوعات فرهنگی در توسعه گردشگری

متغیرهای استخراج شده برای برنامه ریزی استراتژی گردشگری موسیقی محلی استان بوشهر

۱- فراگیر نبودن جشنواره های موسیقی بومی در استان

۲- امکان برگزاری کنسرت های موسیقی در تمام ایام سال برای جذب گردشگران

۳- ایجاد اشتغال زایی گسترده و همچنین ایجاد درآمد پایدار برای بخش گردشگری

۴- عدم استفاده از ظرفیت های بالقوه برخی از جشنواره ها مانند جشنواره موسیقی فجر

۵- قابلیت استان برای برگزاری جشنواره های تابستانی موسیقی بومی و سنتی برای جذب گردشگران

۶- از بین رفتن سرمایه های انسانی موسیقی استان

۷- عدم استقبال از کنسرت های موسیقی پاپ و کلاسیک در استان به لحاظ قیمت بلیطها و ..

۸- فراگیر نبودن محتوای موسیقی ها برای تمام اقشار جامعه

۹- ناشناخته ماندن اسطوره های موسیقی در بوشهر برای گردشگران موسیقی

۱۰- ظرفیت و قابلیت بوشهر برای برگزاری کنگره جهانی موسیقی با توجه به وجود انواع موسیقی و غنای محتوایی موسیقی بوشهری در آن

۱۱- عدم کشف قابلیت ها و ظرفیت های ناشناخته موسیقی بومی در کشور به عنوان یک جاذبه برای گردشگران موسیقی

۱۲- قابلیت صدا و سیما با تعدد شبکه های موجود در شناساندن موسیقی بوشهری برای جذب گردشگران

۱۳- عدم سرمایه گذاری مناسب برای ایجاد زیرساخت هایی مانند سالن ها، مراکز چاپ و نشر و .. در جهت رونق برگزاری

انواع کنسرت های موسیقی در استان

۱۴ -امکان تخصیص مکان هایی خاص برای اجرای انواع موسیقی برای گردشگران

۱۵- برگزاری جشنواره های موسیقی محلی در اماکن تاریخی و باستانی استان

۱۶- برگزاری همایش های صدای موسیقی بوشهری برای معرفی ظرفیت ها استان و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی

۱۷- وجود گونه های متعدد موسیقیایی در کنار غنای موسیقی استان

۱۸- استفاده از هنر موسیقی به عنوان ابزاری برای حفظ و گسترش میراث ارزشمند تاریخی

۱۹- عدم ارائه آموزش های تخصصی همزمان با برگزاری جشنواره های موسیقی در استان

۲۰- عدم وجود زیرساخت ها و امکانات لازم برای توسعه موسیقی

۲۱- رونق تعداد اندک جشنواره های اجرای موسیقی زنده در هوای آزاد در شهر

۲۲- بی هویت شدن موسیقی های سنتی به لحاظ دخل و تصرف زیاد در آنها برای جذاب شدن و جذب گردشگر

۲۳- معرفی جاذبه های گردشگری استان در قالب موسیقی

۲۴- حفظ و ارتقای الگوهای فرهنگی در زمینه های موسیقی های سنتی، پاپ و کلاسیک و …

۲۵- عدم تبلیغات موثر برای جذب مخاطبان موسیقی با بهره گیری از تمام رسانه ها

۲۶- بلا استفاده و متروکه شدن خانه های موسیقدانان معروف استان

۲۷- فراهم نبودن زمینه برای اجرای برخی از موسیقی های جذاب برای گردشگران

۲۸- عدم برنامه ریزی برای تبدیل زادگاه های موسیقدانان و شاعران استان به مکان های بازدید گردشگران موسیقی

۲۹- عدم حمایت از موسیقی های بومی استان و نابودی تعداد زیادی از آنها

نقش مصنوعات فرهنگی در توسعه گردشگری

در جریان جهانی، رویارویی فرهنگ ها، بر رشد موسیقی تأثیر فزآینده ای داشته است.

تا جایی که گردشگران به طور کلیشه ای انتظار دارند که تجربه حضورشان در مکان های فرهنگی،

با موسیقی خاصی همراهی شود.

اقوام ایرانی با توجه به غنی بودن موسیقی شان و نیز عنوان کردن هر اتفاقی با زبان این هنر در تمامی

مناسبت های تاریخی، دینی و ملی پیشرو بوده اند.

 

اصل مقاله sid

مقاله مرتبط

دکتر میرنجف موسوی، دکتر اسحاق جلالیان، علی باقری کشکولی

۱- استادیار دانشگاه ارومیه، دانشکده علوم انسانی، گروه جغرافیا،

۲- عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور بوشهر،

٣- نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه اصفهان،

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

جواب سوال‌هاتون رو می‌تونید در زیر پیدا کنید. در غیر اینصورت از ما بپرسید، ما همیشه به سوالاتتون جواب می‌دهیم.
شرایط کسب امتیاز از طریق ثبت نظر چیست؟
شما می توانید پس از دریافت سفارش، نظر خود را در رابطه با محصول خریداری شده در الوند رایان بنویسید. پس از تایید نظر شما توسط کارشناسان شفا درمان ، امتیاز برای شما ثبت می‌شود.تا قبل از تایید نظر امتیاز شما در قسمت تاریخچه بخش امتیازات در صف نمایش داده میشود.
چرا بایستی در حساب کاربری شماره کارت ثبت کنم؟
در صورتی که از خرید خود منصرف شوید شفا درمان در کمترین زمان ممکن مبلغ را به شماره کارت شما برگشت می دهد. مهم است که شماره کارت به نام مالک حساب کاربری ثبت داشته باشید
چرا بایستی در حساب کاربری آدرس ایمیل ثبت کنم؟
کلیه مکاتبات شفا درمان با آدرس ایمیل شما انجام می شود.